گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی است که در صنایع مختلف و ساخت ماشین‌آلات استفاده می‌شود. هر جا نیاز به یک گیربکس با قدرت بالا، صدای کم و راندمان مناسب نیاز باشد از گیربکس شافت مستقیم را به کار می‌برند. این گیربکس‌ها انواع مختلفی دارند که مشخصات فنی و قیمت آن‌ها با هم متفاوت است. در ادامه مقاله با جزییات عملکرد و ویژگی‌های فنی این دستگاه بیشتر آشنا خواهید شد.

گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم چیست و چه کاربردی دارد؟

گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال که به آن گیربکس مارپیچی هم می‌گویند به دلیل کاربردهایی که دارد یکی از پراستفاده‌ترین گیربکس‌های صنعتی است. این گیربکس‌ها از این جهت هلیکال نامیده می‌شوند که دنده‌های موربی دارند. مورب بودن دنده‌ها علاوه بر کاهش صدای چرخ دنده گیربکس شافت مستقیم باعث بیشتر شدن عمر مفید آن نیز می‌شود. همچنین به دلیل این ویژگی، تحمل فشار بالاتری را دارند می‌توانند با توان بالاتر و دور موتور بیشتر استفاده شوند.  

گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال از دو چرخ دنده هلیکال تشکیل شده که جهت حرکتشان مخالف است. ویژگی این گیربکس‌ها این است که شافت ورودی و شافت خروجی آن‌ها در یک امتداد هستند و روی یک محور دوران می‌کنند. این گیربکس‌ها دور چرخ دنده را کاهش و گشتاور خروجی را افزایش می‌دهند.

کاربرد گیربکس شافت مستقیم بسیار وسیع است و از آن در صنایعی مثل صنایع چاپ، فولادسازی، برق، پلاستیک، نساجی، آسانسور و کمپرسور، نفت و گاز، شیشه، داروسازی، کشاورزی و غیره استفاده می‌شود.

پیشنهاد می کنیم با مشخصات فنی گیربکس قورباغه ای هم بیشتر آشنا شوید.

نحوه عملکرد گیربکس شافت مستقیم

یک گیربکس از نظر فنی یک مجموعه چرخ دنده با زاویه هلیکس صفر درجه است. در گیربکس‌های هلیکال زاویه مارپیچ 15 تا 30 درجه است. در قالب موارد این زاویه را 20 درجه در نظر می‌گیرند.

در گیربکس‌هایی که تک دندانه، زاویه فشار در طول حرکت چرخ دنده‌ها یکسان است. نبوغ اصلی در این است که از نظر تئوریک، حتی وقتی شکاف مرکزی کاملاً تنظیم نشده است، نسبت سرعت ثابتی دارد. این مسئله نسبت سرعت ثابت، قانون اصلی چرخ دنده است.

بهترین روش برای درک گیربکس شافت مستقیم این است که تصور کنید چندین چرخ دنده معمولی در کنار هم قرار گرفته‌اند به‌طوری‌که هر کدام، کمی از قبلی جلوتر است. به‌این‌ترتیب چرخ دنده‌های هلیکال بدون در نظر گرفتن دست چپ و راست در شفت‌های موازی، جفت می‌شوند.

جفت شدن چرخ دنده‌های هلیکال باعث ایجاد نیروی رانش می‌شود که بار ناشی از آن را با استفاده از غلتک یا یاتاقان های توپی مدیریت می‌کنند.

معرفی قطعات گیربکس شافت مستقیم

مهم‌ترین اجزا گیربکس شافت مستقیم که در آن‌ها به کار رفته‌اند عبارتند از:

  • پوسته از چدن یا فولاد یا آلمینیوم ساخته می‌شود و قطعات گیربکس در داخل آن قرار می‌گیرد تا تحت حفاظت بیشتری باشند.
  • شافت یا محور ورودی و خروجی که یک میله فولادی برای نگهداری چرخ دنده است و ممکن است تو پر یا توخالی باشد.
  • کاسه نمد برای جلوگیری از روغن‌ریزی شفت‌ها و مراقبت از قطعات در برابر آلودگی خارجی مثل گردوغبار
  • چرخ دنده هلیکال برای جلوگیری از معکوس شدن جهت شافت خروجی بکار می‌روند.
  • شیم برای پرکردن فضاهای خالی و حرکت نرم‌تر چرخ دنده‌ها
  • سیل‌های آب بند برای آب‌بندی قطعات شافت به کار می‌رود
  • بیرینگ یا یاتاقان برای خنثی‌سازی باری که به شفت وارد می‌شود به کار می‌رود و در گیربکس‌های هلیکالی از نوع غلتشی است.

علاوه بر موارد فوق، اجزایی مثل سوپاپ هوا، واشر هوزینگ، پینیون ورودی و خروجی، خار نگهدارنده و درپوش کنترل روغن نیز از اجزای بکار رفته در ساختمان گیربکس شافت مستقیم هستند.

انواع گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال براساس ساختاری که دارد در چهار دسته اصلی ارائه می‌شود:

گیربکس هلیکال یک یا چند طبقه

گیربکس‌های هلیکال یک طبقه در فضاهای کوچک و نوع چندطبقه آن در فضاهای بزرگتر استفاده می‌شود. همه انواع گیربکس‌ها مثل فلنج دار و پایه دار می‌توانند در مدلهای یک یا چند طبقه ارائه شوند. اما گیربکس‌های هلیکال فلنج داری که فاقد پایه هستند فقط نوع یک طبقه دارند.


خرید و استعلام قیمت انواع کوپلینگ از سایت سپکا


اجزا گیربکس شافت مستقیم

گیربکس هلیکال پایه دار یا فلنج دار

گیربکس‌های هلیکال فلنج دار از نظر ابعاد، کوچک‌تر از بقیه مدل‌ها هستند و در جاهایی که نیاز به گیربکس عمودی است یا فضای کوچکی در اختیار است به کار می‌روند. آن‌ها دو نوع دارای ترمز و فاقد ترمز دارند.

گیربکس شافت مستقیم پایه دار به‌صورت افقی نصب می‌شوند و دارای پایه هستند. به‌همین‌دلیل ابعاد بزرگ‌تری دارند و بیشترین کاربرد آن‌ها در نوار نقاله است. این گیربکس‌های شافت نیز مثل موارد فلنج دار، می‌توانند ترمز داشته باشند یا فاقد آن باشند.

گیربکس هلیکال پایه و فلنج

آن‌ها ویژگی گیربکس‌های هلیکال پایه دار و فلنج دار را ترکیب کرده‌اند یعنی هم پایه دارند هم به‌صورت عمودی نصب می‌شوند.

گیربکس هلیکال به همراه گلدانی خروجی

گیربکس‌هایی کته گلدانی خروجی دارند مجهز به یاتاقان‌های تقویت شده هستند.

پیشنهاد می کنیم پیش از خرید گیر موتور مشخصات فنی آن را به دقت بخوانید و از شرکت های معتبر آن را تهیه نمایید.

مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم

همانطور که اشاره کردیم، گیربکس نیروی موتور را به چرخ دنده‌ها منقل می‌کند و آن‌ها را به حرکت دورانی درمی‌آورد. چرخ دنده‌ها نیز یک قطعه دایره‌ای دندانه‌دار هستند که معمولاً دو یا چند چرخ دنده در گیربکس‌ها به کار می‌رود.

گیربکس با تغییر میزان دور چرخ دنده‌ها گشتاور خروجی و جهت چرخش شفت را تغییر می‌دهد.

مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم

در گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال، چرخ دنده‌ها، دندانه‌های مورب یا هلیکالی دارند که باعث می‌شود سطح تماس بین دو چرخ دنده افزایش یابد و قدرت تحمل فشار بالاتر رود. درعین‌حال صدای کمتری نیز تولید می‌کند. برای اینکه چرخ دنده‌ها تحمل این میزان فشار بالا را داشته باشند باید از یک فلز سخت که فولاد است ساخته شوند.

در گیربکس هلیکال معمولاً یک جفت چرخ دنده هلیکال وجود دارد که یکی از آن‌ها محرک و دیگری متحرک است و دور و گشتاور را بین محورها انتقال می‌دهد. وقتی چرخ دنده‌ها روی هم می‌چرخند نیرو منتقل می‌شود.

گفته می‌شود مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم باعث شده بازده آن‌ها بیش از 90 درصد باشد و به‌همین‌دلیل کاربرد گسترده‌ای دارند.

سایر محصولات سپکا: اسلیو بیرینگ

راهنمای خرید گیربکس شافت مستقیم

برای خرید گیربکس شافت مستقیم باید دو موضوع یعنی حوزه‌ای که می‌خواهید گیربکس را در آن استفاده کنید و نیز میزان بازده موردنظر خود را مد توجه قرار دهید. علاوه بر این موارد، فاکتورهایی مثل اندازه سایز گیربکس، نسبت تبدیل و دوران خروجی آن، قدرت موتور، حداکثر گشتاور، هزینه و سرویس آن نیز اهمیت دارند. قیمت گیربکس شافت مستقیم نیز با توجه به این عوامل و مواردی مثل برند دستگاه، داشتن ضمانت‌نامه و غیره متفاوت است.

برای اینکه ببینید کدام گیربکس شافت مستقیم مناسب کاربرد موردنظر شماست و قیمت آن را استعلام کنید می‌توانید با سپکا تماس بگیرید.

جمع بندی

گیربکس شافت مستقیم به دلیل اریب بودن دنده‌هایی که روی چرخ دنده آن قرار دارد هلیکال نیز نامیده می‌شود. این ویژگی چرخ دنده‌ها باعث تحمل فشار بالاتر در آن‌ها همراه با کاهش ارتعاش و صدا شده است. با این حال گیربکس شافت مستقیم نیز انواع مختلفی دارد که افراد باید بر اساس کاربرد و بازدهی موردنظر خود بهترین مورد را انتخاب کنند.