الکتروموتور ضد انفجار

الکتروموتور ضد انفجار دسته‌ای از الکتروموتورها است که در فضا و مکان‌هایی با قابلیت اشتعال و انفجار از آن استفاده می‌شود؛ این الکتروموتورها به دلیل ساختاری که دارند، ضد انفجار هستند و خطری برای آن مکان‌ها ندارند. در این مقاله قصد داریم به سوال الکتروموتور ضد انفجار چیست پاسخ دهیم و به معرفی الکتروموتور EX (ضد انفجار) بپردازیم.

الکتروموتور ضد انفجار(EX) چیست؟

در مکان‌هایی که امکان آتش‌سوزی با کوچک‌ترین جرقه‌ای وجود دارد، نمی‌توان از الکتروموتورهای معمولی استفاده کرد؛ الکتروموتوری که در این مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید ویژگی‌های ضد انفجاری و ضد اشتعال داشته باشد تا آتش‌سوزی یا انفجاری شکل نگیرد. در چنین شرایطی است که کاربرد الکتروموتور ضد انفجار EX خود را نشان داده و مانع از ایجاد انفجار و اشتعال در این فضاها می‌شود. از این موتورهای الکتریکی معمولا در محیط‌های بسته استفاده می‌شود و از ایجاد جرقه و آتش‌سوزی در آن محیط جلوگیری می‌کند.

سایر محصولات سپکا: الکتروموتور فشار قوی از بهترین برندها

این الکتروموتورهای EX معمولا وزن سنگینی دارند و حجیم هستند. استفاده از الکترموتورهای ضد انفجار از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. از این دستگاه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

بارها در شرایط و مکان‌های مختلف پیش آمده است که به دلیل استفاده نکردن از الکتروموتورهای ضد انفجار، آن محیط دچار آتش‌سوزی و انفجار شده است؛ چنین حوادثی جبران‌ناپذیر هستند و باید به خوبی تمام شرایط را برای جلوگیری از به وجود آمدن حوادث فراهم کرد. برخی انفجارها که در صنایع پتروشیمی یا حتی معادن به وجود می‌آید، به دلیل استفاده نکردن از همین محصولات است.

به طور کلی، الکتروموتورها مانند الکتروموتور دی سی، و دیگر لوازم الکتریکی که نسبت به غبار و گازهای قابل انفجار حساس هستند، به راحتی در چنین فضاهایی منفجر می‌شوند؛ به همین دلیل، بهتر است تا حد امکان از الکتروموتورهای ضد انفجار استفاده کنید.

استانداردهای موتور الکتریکی ضد انفجار

طبقه‌بندی کاربرد موتور الکتریکی ضد انفجار بر اساس دو استاندارد انجام می‌شود؛ این دو استاندارد را در ادامه معرفی می‌کنیم.

استاندارد ملی برق آمریكا

به طور کلی محیط‌هایی که با خطر همراه هستند، به دو قسمت معادن زغال سنگ و غیرمعادن تقسیم می‌شوند. در گروه معادن زغال سنگ به علت شرایط خاص، از استانداردهای بین‌المللی و جهانی استفاده نمی‌شود و هر کشور با توجه شرایطی که دارد، قوانینی را در این مورد وضع کرده است.


خرید گیربکس صنعتی در انواع گوناگون از سپکا.


در گروه غیرمعادن فضا و مکان‌هایی که احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها وجود دارد و با خطر زیادی مواجه هستند، با توجه به ماده شماره ۵۰۰ آیین‌نامه برق کشور ایالات متحده آمریکا، به سه دسته یا کلاس طبقه‌بندی می‌شوند.

  • کلاس یک (Class I) مربوط به مکان‌هایی است که در آن‌ها گاز و بخارهای قابل اشتعال به شکل طبیعی وجود دارد؛ البته مکان‌هایی که ممکن است گاز و بخارهای قابل اشتعال به دلیل شرایطی در آن‌ها به وجود بیاید هم در این طبقه قرار می‌گیرند.
  • کلاس دو (Class II) مربوط به مکان‌هایی است که در آن‌ها غبارهای قابل اشتعال موجود است یا امکان دارد که غبارهای فلزات و زغال به شکل طبیعی در آن‌ها به وجود بیاید.
  • کلاس سه (Class III) مربوط به مکان‌هایی است که در آن‌ها تارها و فیبرهای اشتعال وجود دارد یا ممکن است که در آن مکان تشکیل شوند.

دیگر محصولات صنعتی سپکا: انواع بیرینگ برای دستگاه های مختلف صنعتی

استاندارد بین المللی (IEC) 

  • IEC/EN 60079-10-1 for gas atmospheres
  • IEC/EN 60079-10-2 for dust atmospheres

الکتروموتور ضد انفجار چیست

استاندارد بین‌المللی، در اکثر کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر قاره‌ها کاربردی است. این استاندارد تنها مربوط به فضاهایی است که در آن‌ها گازها و بخارات قابل اشتعال وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر، این استاندارد تقریبا همان کلاس یک در استاندارد ملی برق آمریکا است. در استاندارد IEC فضاها با توجه به میزان گازهایی که قابلیت اشتعال دارند، به سه منطقه یا ZONE (ZONE ۰، ZONE ۱ و ZONE ۲) طبقه‌بندی می‌شوند.

پیشنهاد سپکا: خرید الکتروموتور فشار ضعیف از بهترین برندهای دنیا

الکتروموتور EX

  • ZONE0 مربوط به فضاهایی است که در آن‌ها هوا و گازهای قابل اشتعال برای مدت نسبتا طولانی (بیشتر از ۱۰۰۰ ساعت در سال) وجود داشته باشد.
  • ZONE1 مرتبط با فضاهایی است که در آن‌ها مخلوط هوا و گاز به اندازه قابل اشتعال در شرایط عادی بهره‌برداری (۱۰ تا ۱۰۰۰ ساعت در سال)، به صورت پیوسته وجود ندارد.
  • ZONE2 مربوط به فضاهایی است که شرایط طبیعی برای مخلوط شدن هوا و گاز به مقداری که اشتعال به وجود بیاید وجود ندارد؛ البته فضاهایی که چنین شرایطی داشته باشند اما تداوم آن‌ها برای مدت زمان کوتاهی (بین ۱ تا ۱۰ ساعت در سال) باشد هم در ZONE ۲ قرار می‌گیرند.

خرید کوپلینگ برای ماشین آلات و دستگاه های صنعتی


جهت منطقه هایی که علاوه بر گاز قابل اشتعال، گرد و غبار نیز وجود دارد از دسته بندی های زیر استفاده میشود.

کاربرد الکتروموتور ضد انفجار EX

  • ZONE20 مربوط به محیط هایی است که ترکیب گاز قابل اشتعال و گرد و غبار به صورت پیوسته یا طی مدت زمان طولانی در آن محیط وجود داشته باشد.
  • ZONE21 برای محیط هایی استفاده میشود که ترکیب گاز قابل اشتعال و گرد و غبار در طی کارکردهای معمولی به صورت پیوسته وجود ندارد.
  • ZONE22 مرتبط با فضاهایی است که ترکیب گرد و غبار و گاز قابل اشتعال به ندرت و طی زمان کوتاهی به شکل ابر در آن محیط وجود داشته باشند.

لازم به ذکر است این استاندارد و دسته بندی ها برای سایر تجهیزات برقی مانند کنتاکنتور، دژنکتور، کلید حرارتی و ... نیز یکسان هستند.

فروش الکتروموتور ضد انفجاری

انواع الکتروموتور ضد انفجار و کاربرد آن ها

استانداردهای بین المللی جهت تجهیزات ضد انفجار، خود به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند که از این تقسیم بندی برای انواع الکترومتورهای ضدانفجار نیز استفاده میشود.

خرید الکتروموتور ضد انفجار
 
یکی از مهم ترین دسته بندی ها مربوط به تایپ حفاظت میشود که برای الکتروموتورها به صورت زیر میباشد.

  • Ex db (Flameproof enclosure): این تایپ دارای بیشترین حفاظت در الکتروموتورهای ضد انفجار میباشد که استفاده آن در محیط هایی با دسته بندی ZONE1 میباشد و قیمت این موتورها بیشتر از سایر گروه های حفاظتی میباشد.
  • Ex eb (Increased safety): این تایپ نیز مانند تایپ بالا برای مناطق ZONE1 استفاده میشود با این تفاوت که دارای حفاظت کمتری میباشد.
  • Ex db eb: این تایپ ترکیبی از دو دسته بندی بالا میباشد بدین صورت که بدنه و پوسته الکتروموتور دارای محافظت Ex db و ترمینال باکس آن دارای حفاظت Ex eb میباشد.
  • Ex ec (Non-Sparking device): تجهیزات این دسته جهت استفاده در محیط های ZONE2 طراحی شده اند که نسبت به تایپ های بالاتر دارای محافظت ضعیف تری میباشد.

خرید لوازم برق صنعتی از بهترین برندها به صورت تضمینی


از دسته بندی های دیگر میتوان به نوع گاز و گرد و غبار موجود در محیط اشاره کرد که به سه دسته IIIA, IIIB, IIIC تقسیم میشوند که در جدول زیر میتوان جزئیات هر گروه را مشاهده کرد:

کلاس دمایی تقسیم بندی براساس دمای اشتعال  انواع گاز های قابل اشتعال
 IIC IIB IIA
T1   > 450 °C Hydrogen Town gas

Acetone Ammonia

Benzene - pure

Acetic acid Ethane

Ethyl acetate Ethyl

chloride Carbon

monoxide Methane

Methanol Methylene

chloride Naphthalene

Phenol

Propane

Toluene

T2 > 300 °C to < 450 °C Ethine (acetylene)

Ethylene

Ethylene oxide

Ethyl alcohol

i amyl acetate

n butane

n butyl alcohol

Cyclohexane

Acetic anhydride

T3 > 200  °C to < 300 °C

Ethylene

glycol

Hydrogen

sulphide

.Petroleum spirit - gen

Diesel fuel

Jet propulsion fuel

Heating fuel DIN 51603

n hexane

T4 > 135  °C to < 200 °C Ethyl ether Acetaldehyde
T5  > 100 °C to < 135 °C
T6 > 85 °C to < 100 °C Carbon bisulphide

برندهای برتر مطرح الکتروموتور EX

به طور کلی، امروزه برندهای زیادی خط تولید الکتروموتور EX را در اختیار دارند و محصولات با کیفیتی را روانه بازار می‌کنند. برخی از این برندها، نسبت به برخی دیگر از اعتبار بالاتری برخوردار هستند و محصولات با کیفیت‌تری دارند. برند چمپ (CEMP) یکی از برندهای اروپایی و معروف در زمینه تولید الکتروموتور EX است؛ محصولات این برند از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند و به همین دلیل در صنایع زیادی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.
ABB هم برند دیگری است که شهرت زیادی در بازار الکتروموتورهای ضد انفجار دارد.  محصولات این برند به کشورهای مخلتف دنیا صادر می‌شود؛ الکتروموتورهای EX ساخته شده توسط برند ABB کیفیت بالایی دارند و رقابت زیادی بین آن‌ها و دیگر محصولات با کیفیت برقرار است.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید:  روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

برند زیمنس هم یکی دیگر از برندهایی است که نه تنها در تولید الکتروموتور ضد انفجار پیشرو است، بلکه محصولات مشابه دیگری را با کیفیت بالا تولید می‌کند؛ محصولات این برند هم به کشورهای زیادی در دنیا صادر می‌شود. همین مسئله نشان می‌دهد که زیمنس یک برند جهانی است و برای خرید محصول می‌توانید روی آن حساب کنید.

وگ (WEG) یک برند مشهور در زمینه تولید و فروش الکتروموتورها است. WEG هم یکی دیگر از برندهای جهانی و رقیب اصلی برندهای زیمنس، ABB، چمپ و ... است که محصولاتش به کشورهای مختلفی صادر می‌شود؛ محصولات این برند را می‌توانید در صنایع مختلف مشاهده کنید.

رائل (Rael) و کوئل (COEL) برندهای دیگر تولیدکننده الکتروموتورهای ضد انفجار هستند؛ کیفیت محصولات این دو برند در مقایسه با محصولات برندهایی همچون زیمنس، ABB، چمپ و ... از سطح پایین‌تری برخوردار است. یکی از ویژگی‌های خوب محصولات این برند، قیمت مناسبشان است. در صورتی که به دنبال خرید الکتروموتور ضد انفجار با قیمت مناسب هستید، محصولات این دو برند گزینه‌های مناسبی برایتان خواهند بود.

پیشنهاد خرید از محصولات سپکا: خرید الکتروموتور سنکرون با بهترین قیمت ها

راهنمای خرید الکتروموتور ضد انفجار

برای خرید الکتروموتور EX بهتر است به یک سری نکات توجه داشته باشید؛ در ادامه به معرفی این نکات می‌پردازیم.

استعلام قیمت

قبل از خرید هر محصولی از جمله الکتروموتورهای ضد انفجار یا انواع گیربکس مانند گیربکس قورباغه ای، بهتر است قیمت آن را از سایت و فروشگاه‌های معتبر استعلام کنید. برای استعلام قیمت الکتروموتور ضد انفجار می‌توانید به فروشگاه آنلاین سپکا مراجعه کنید. در صورتی که با پشتیبانی سپکا تماس بگیرید، می‌توانید از آخرین قیمت محصول موردنظر خود مطلع شوید.

بررسی کیفیت محصول

قبل از خرید الکتروموتورهای EX، حتما کیفیت محصول را مورد بررسی قرار دهید؛ برای اینکه از کیفیت محصول خریداری شده مطمئن شوید، بهتر است به سراغ برندهای مطرحی که در بالا معرفی شد بروید. تمامی محصولات موجود در فروشگاه آنلاین سپکا از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند و می‌توانید با خیال راحت محصول خود را از این فروشگاه خریداری کنید.

مراجعه به فروشگاه‌های معتبر

حتما توجه داشته باشید که برای خرید الکتروموتور EX، باید به فروشگاه معتبر فروش الکتروموتور ضد انفجاری مراجعه کنید. در این شرایط است که می‌توانید خرید خوبی داشته باشید و از نظر قیمتی و کیفیت محصول با ضرر مواجه نشوید. سپکا یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه فروش الکتروموتورها و محصولات مشابه مانند فروش ژنراتور است که می‌توانید برای خرید محصول خود به آن مراجعه کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی الکتروموتور EX یا همان ضد انفجار پرداختیم و استانداردهای آن را به شما معرفی کردیم. برای خرید این محصول می‌توانید به فروشگاه آنلاین سپکا مراجعه کنید و الکتروموتور موردنظر خود را با مناسب‌ترین قیمت خریداری نمایید.