الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تک فاز دسته‌ای الکتروموتورها است که کاربرد زیادی در صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و نوپا دارد؛ الکترموتورهای تک‌ فاز و سه فاز جزء پراستفاده‌ترین موتورهای الکتریکی در صنایع هستند که در این مقاله قصد داریم به سوال الکتروموتور تک فاز چیست پاسخ دهیم و به معرفی این محصول بپردازیم.

الکتروموتور تک فاز چیست؟

الکترموتورهای تک فاز به موتورهای القایی از نوع AC گفته می‌شود که با برق تک فاز شهری کارکرد دارند. از این نوع الکتروموتور می‌توان به عنوان مصرف خانگی، تجاری و صنعتی استفاده کرد و به همین دلیل به یکی از پراستفاده‌ترین الکتروموتورهای بازار تبدیل شده است. الکتروموتورهای تک فاز معمولا با دو جنس آلومینیوم و چدن در بازار موجود هستند. الکتروموتورهایی که بدنه‌ای از جنس چدن دارند، نسبت به الکتروموتورهای آلومینیومی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و همین مسئله باعث می‌شود که مشتریان بیشتری داشته باشند.

آلومینیومی که در ساختار این محصول مورد استفاده قرار گرفته است، بسیار سبک بوده و قابلیت حمل راحت را برای الکتروموتورهای تک فاز فراهم می‌کند. در مناطقی که از هوای گرمی برخوردار هستند، از الکتروموتورهای تک فاز آلومینیومی استفاده می‌کنند زیرا در برابر سرما نسبت به چدن مقاومت کمتری دارد.

الکتروموتور تک فاز نسبت به الکتروموتور سه فاز از قدرت کمتری برخوردار است؛ لازم به ذکر است که از نظر طراحی ظاهری، الکتروموتورهای تک فاز تفاوتی با الکتروموتورهای سه فاز ندارند و شبیه به یکدیگر هستند.


خرید و سفارش انواع گیربکس صنعتی از طریق سایت سپکا


انواع کاربرد الکتروموتور تک فاز

همانطور که گفته شد الکتروموتورهای تک فاز کاربرد زیادی در مصارف صنعتی، خانگی و تجاری دارند؛ کاربرد اصلی این محصولات تبدیل انرژی برق به انرژی مکانیکی است. تقریبا در اکثر وسایل از الکتروموتورها برای تبدیل انرژی استفاده می‌شود.

لوازم خانگی

همانطور که از نامش پیداست، این موتورهای الکتریکی تک فاز هستند و از برق شهری استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل، در بسیاری از لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماشین‌های لباسشویی، یخچال، کولرهای آبی، پمپ‌های آب خانگی و صنعتی و... از لوازم خانگی هستند که می‌توانید کاربرد الکتروموتورهای تک فاز را در آن‌ها مشاهده کنید.

ساختمان‌سازی

جالب است بدانید که کاربرد الکتروموتور تک فاز در ساختمان‌سازی نیز گسترش پیدا کرده است. بسیاری از وسایل و ابزاری که امروزه برای ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود، برای کار کردن به الکتروموتورهای تک فاز نیاز دارند. برخی بالابرها نیز در ساختار خود از این الکتروموتورها و دینام تک فاز استفاده می‌کنند؛ در واقع آن ابزار و وسایل بدون استفاده از الکتروموتورهای تک فاز کارایی و کاربرد خود را از دست می‌دهند.


مشخصات فنی و راهنمای خرید اسلیو بیرینگ


تجهیزات اداری

شما می‌توانید الکترموتورهای تک فاز را در ساختار تجهیزات اداری نیز مشاهده کنید. تجهیزاتی مانند پرینترها، کامپیوترها و دیگر وسایل الکترونیکی، در ساختار خود از الکتروموتور تک فاز و دیگر الکتروموتورهای مشابه بهره می‌گیرند. عملکرد برخی از این تجهیزات برای با مشکل مواجه نشدن ادارات از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل باید در استفاده از آن‌ها دقت زیادی داشت. به همین دلیل، در صورتی که الکتروموتورها با مشکلی مواجه شوند، باید به سرعت آن مشکل را برطرف کرد.

الکتروموتور تک فاز

مشخصات فنی الکتروموتور تک فاز

مشخصات فنی و ساختار الکتروموتورهای تک فاز با توجه به نوعی که دارند، متفاوت است؛ اما تمام الکتروموتورهای تک فاز از دو قطعه اصلی در ساختارشان بهره می‌گیرند. استاتور به عنوان مهم‌ترین قطعه و اجزای این وسیله شناخته می‌شود و بدون آن، الکتروموتور هیچ کارایی نخواهد داشت. در ساختار استاتور معمولا از آهن و آلومینیوم استفاده می‌شود.

استاتورها در الکتروموتورهای سه فاز هم وجود دارند و نقشی تقریبا مشابه نقششان در الکتروموتورهای تک فاز را ایفا می‌کنند. در ساختار استاتورها، سیم‌پیچ‌هایی وجود دارند که به آن‌ها کلاف گفته می‌شود. روتور قطعه و جزء دیگری از الکتروموتورهای تک فاز است که بر روی شفت استاتور قرار دارد. ورق‌های نازک از جنس فولاد، جنس تشکیل شده روتور هستند. در داخل روتور می‌توانید هسته‌هایی را مشاهده کنید؛ این هسته‌ها از جنس آلومینیوم و مس هستند.

الکتروموتورهای تکفاز تا توان حداکثر 3کیلووات در بازار موجود میباشد. البته الکتروموتورهای تکفازی هم با توان حداکثری 10اسب و ولتاژ 440ولت تولید میشوند.

جریان مغناطیسی که در الکتروموتور تک فاز ایجاد می‌شود، از استاتور به روتور منتقل خواهد شد و به این ترتیب است که گشتاور تولید می‌شود. لازم به ذکر است که روتور به عنوان قطعه چرخان در الکتروموتورها ایفای نقش می‌کند.


Figure 1موج سینوسی جریان تکفاز

Figure 1 موج سینوسی جریان تکفاز
 

موج سینوسی جریان سه فاز

Figure 2 موج سینوسی جریان سه فاز

یکی از موارد استفاده الکتروموتور تکفاز، سیستم تهویه مطبوع یا HVAC میباشد. از انواع الکتروموتور تکفاز در این صنعت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکتروموتور تکفاز تک خازن؛ PERMANENT SPLIT CAPACITOR MOTORS (PSC MOTORS):

در استاتور این نوع از الکتروموتور تکفاز از دو سیم پیچ عمود بر هم استفاده میشود که یکی اصلی و دیگری کمکی میباشد. 


انواع کوپلینگ و بررسی مشخصات فنی آن ها در سپکا


قیمت الکتروموتور تک فاز

در این نوع از موتورها به دلیل خاصیت برق متناوب AC و میدان مغناطیسی گردشی سیم پیچ اصلی، دو نیروی مساوی و خلاف جهت به میله های روتور القا شده که مانع از راه افتادن روتور میشوند. 

کاربرد الکتروموتور تک فاز
 
در این حالت اگر یکی از نیروها بزرگتر از نیروی دیگری شود روتور شروع به گردش میکند. به همین دلیل جهت رفع این مشکل از یک سیم پیچ کمکی که به یک خازن متصل شده است استفاده میشود که باعث صفر شدن یکی از نیرو ها، افزایش نیروی دیگه شده و درنهایت منجر به راه اندازی الکتروموتور میشود. پس از راه اندازی حتی در صورت خارج کردن خازن و سیم پیچ کمکی از مدار، الکترومتور به گردش خود ادامه خواهد داد. این موتورها دارای کلید گریز از مرکز هستند که سیم پیچ استارت را از سیم پیچ اصلی جدا می کند.

از آنجایی که هر دو سیم پیچ این نوع از الکتروموتور تکفاز به طور دائم درگیر هستند و سیم پیچ استارت از سیم پیچ اصلی جدا است، موتور به عنوان یک موتور دو فاز عمل می کند که منجر به عملکرد نرم و کارآمدتر و گشتاور بالاتری نسبت موتور تک فاز معمولی میشود.

از جنبه منفی، موتورهای PSC تنها حدود 65 درصد از توان ورودی را به کار مکانیکی تبدیل می کنند. با توجه به قوانین زیست محیطی دولتها، موتور PSC احتمالاً طی 20 سال آینده از محبوبیت خود خارج خواهد شد.


سایر محصولات سپکا: انواع بیرینگ شامل بلبرینگ، رولبرینگ، اسلیو بیرینگ و یاتاقان


موتور تک فاز

  • الکتروموتور تکفاز دو خازن؛ CAPACITOR START – INDUCTION RUN MOTORS (CSIR MOTORS):

این نوع از الکتروموتور تکفاز همانند نوع اول بوده با این تفاوت که دارای یک خازن استارت اضافه‌ی متصل به سیم پیچ کمکی یا راه انداز میباشد. این خازن راه انداز کمک به افزایش گشتاور راه انداز تا 4برابر شده که قادر به راه اندازی بارهایی با اینرسی بالا میباشد. این نوع از موتورها اکثرا در کمپرسور ها و پمپ ها که نیاز به گشتاور راه اندازی بالا دارند استفاده میشود. از آنجایی که در این نوع، سیم پیچ کمکی پس از راه اندازی موتور از مدار خارج میشود، الکترموتور تکفاز دو خازن دارای راندمان پایین میباشند.

  • الکترومتور تکفاز دو خازن؛ CAPACITOR START – CAPACITOR RUN MOTORS (CSCR MOTORS)

ساختار این نوع از موتور تکفاز مانند نوع قبلی میباشد با این تفاوت که خازن دوم متصل به سیم پیچ اصلی است. این خازن منجر به کارکرد نرم تر موتور و افزایش گشتاور آن در هنگام کار میشود. به دلیل وجود خازن دوم، این نوع گران تر از موتورهای تکفاز CSIR میباشند. با این وجود این نوع دارای بیشتری استفاده در صنایعی هستند که نیاز به توانهای بیشتر از 2اسب و گشتاور راه اندازی بالا دارند. همچنین خازن دوم باعث بالاتر رفتن راندمان این موتورها میشود.

  •  SHADED POLE MOTORS

این نوع دارای ساده ترین ساختار و پایین ترین هزینه نسبت به سایر الکترومتورهای تکفاز AC میباشد. آنها دارای یک سیم پیچ کوچک بر روی قسمتی از سیم پیچ اصلی میباشند که باعث ایجاد عدم تعادل در نیروهای مغناطیسی القا شده میشوند. این عدم تعادل میدان مغناطیسی گردشی، منجر به ایجاد گشتاور لازم جهت راه اندازی الکترومتور میشود. 

از آنجایی که این نوع بسیار ساده و ارزان است، دارای راندمان پایین، نویز در هنگام کرکرد و گشتاور پایینی میباشد. به همین جهت تنها میتوان این موتورها را در مصارف خانگی نظیر فن های کوچک، یخچالها و فریزرها یافت.

سه راه تشخیص الکتروموتورهای تکفاز و سه فاز:

  • پلاک الکتروموتور را چک کنید که میتواند یک برچسب کاغذی یا ورق آهنی نصب شده درکنار موتور باشد.
  • میتوانید ترمینال باکس الکتروموتور را باز کرده و از طریق تعداد سرسیم های بیرون آمده از موتور این موضوع را متوجه شوید. وجود 3 یا 6 سر سیم نشان دهنده الکتروموتور سه فاز و درصورت وجود 2 سرسیم الکتروموتور تکفاز میباشد.
  • با استفاده از مولتی متر و اندازه گیری ولتاژ نیز میتوان نوع الکترومتور را تشخیص داد. بدین صورت که مقدار ولتاژ اندازه گیری شده برای الکتروموتور تکفاز 230 ولت و برای الکترومتور سه فاز 208ولت میباشد.

امکان سفارش انواع گیربکس از جمله گیربکس حلزونی با سپکا


برندهای برتر الکتروموتور تک فاز

به طور کلی، برندهای مختلفی در جهان اقدام به تولید الکتروموتورهای تک فاز و ... می‌کنند. هرکدام از این برندها مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند.

  • زیمنس یکی از برندهای برتر در زمینه تولید الکتروموتورها است که محصولاتش در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیمنس که سابقه بیش از ۱۵۰ ساله در زمینه تولید الکتروموتورها و محصولات مشابه دارد، به عنوان یکی از مشهورترین برندهای تولیدکننده الکتروموتور تک فاز شناخته می‌شود.
  • VEM هم برند دیگری است که در زمینه تولید الکتروموتورها فعالیت می‌کند. امروزه در بازار ایران، می‌توانید الکتروموتورهای تک فاز این برند را با کیفیت بالا خریداری کنید. به طور کلی، محصولات تولید شده توسط VEM از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند.
  • WEG هم یکی از برندهای جهانی و بین‌المللی تولیدکننده الکتروموتورهای تک فاز، سه فاز و ... است که محصولات خود را به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کند. جالب است بدانید که WEG در طول سال بیش از ۲۰ میلیون موتور الکتریکی و ... تولید و صادر می‌کند که رقم قابل توجهی است.
  • جنرال الکتریک برند معروف دیگری است که به تولید موتور تک فاز و دیگر موتورهای الکتریکی می‌پردازد. این برند محصولات متنوعی تولید می‌کند که می‌توانید آن‌ها را بازارهای جهانی مشاهده کنید. لازم به ذکر است که جنرال الکتریک علاوه بر تولید و فروش موتورهای الکتریکی، خدمات تعمیر را هم ارائه می‌کند.
  • TECO Westinghouse هم یکی از برندهای جهانی در زمینه تولید موتورهای الکتریکی است که در سال‌های اخیر به خوبی نیازهای مشتریانش را برطرف کرده است؛ محصولات تولید شده توسط برند TECO Westinghouse از کیفیت خوبی برخوردار هستند و توانایی رقابت با بهترین محصولات دیگر برندهای معروف را دارند.
  • برند هیتاچی، جزو برندهای پیشرو در زمینه تولید الکتروموتورهای تک فاز و محصولات مشابه است. این برند ژاپنی که بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد، حدودا ۱۰۰۰ شرکت در سراسر دنیا تاسیس کرده است. هیتاچی هر ساله موتورهای الکتریکی زیادی را تولید و به بازار جهانی عرضه می‌کند.
  • یکی دیگر از شرکت‌هایی که سابقه‌ای چند ده ساله در زمینه تولید موتورهای الکتریکی دارد، ABB(BALDOR) است. این شرکت به ارائه خدمات بسیار با کیفیت به مشتریان معروف است و محصولات مرغوبی را تولید می‌کند. محصولات تولید شده توسط ماکسون موتور در صنایع زیادی به کار گرفته می‌شوند.

راهنمای خرید الکتروموتور تک فاز

به طور کلی وجود انواع الکتروموتور تک فاز در بازار که تنوع زیادی دارند، فرآیند خرید و انتخاب خوب را برای شما سخت و دشوار خواهد کرد. برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را از بین گزینه‌های موجود برای خرید این محصولات انتخاب کنید، بهتر است به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه داشته باشید.

استعلام قیمت

از آن‌جایی که قیمت الکتروموتور تک فاز با توجه به ویژگی‌ها، برند تولیدکننده، مشخصات فنی و نوعی که دارند مشخص می‌شود بهتر است قبل از خرید، قیمت محصول موردنظر را استعلام کنید. باید توجه داشته باشید که برای استعلام قیمت، حتما به فروشگاه و سایت‌های معتبر فروش الکتروموتورهای تک فاز و ... مراجعه کنید. سپکا یکی از فروشگاه‌های معتبر در این زمینه است که می‌توانید برای استعلام قیمت، با پشتیبانی آن تماس بگیرید. قیمت‌ محصولات موجود در فروشگاه سپکا مطابق با قیمت جهانی آن محصولات است و از این نظر نگران تفاوت قیمت نخواهید بود.

بررسی کیفیت محصول

طبیعی است که قبل از خرید محصول موردنظر، باید کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار، بهتر است ابتدا مشخصات فنی و ویژگی‌های محصول را مشاهده و بررسی کنید. در صورتی که قصد خرید الکتروموتور موتور تک فاز به صورت آنلاین را دارید، باید توجه داشته باشید که فروشگاه مربوطه مشخصات محصول موردنظر را باید به درستی درج کرده باشد؛ در غیر این صورت، نمی‌توانید به درستی بررسی خود را تکمیل و محصول را خریداری کنید.

فروشگاه آنلاین سپکا به عنوان یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه فروش الکتروموتورهای تک فاز، سه فاز و ...، همواره محصولات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه می‌کند؛ در صورتی که به دنبال خرید محصولات با کیفیتی هستید، می‌توانید به این فروشگاه برای خرید مراجعه کنید.

بررسی اعتبار فروشگاه

یکی از نکاتی که قبل از خرید الکتروموتور فشار قوی و سایر انواع تجهیزات صنعتی باید به آن توجه داشته باشید، اعتبار فروشگاه موردنظر است. در صورتی که فروشگاه موردنظر از اعتبار خوبی برخوردار نبود، بهتر است محصول خود را از فروشگاه دیگری خریداری کنید. اعتبار و سابقه فروشگاه به صورت غیرمستقیم تعیین کننده کیفیت محصولاتش است و به همین دلیل، توصیه می‌شود از خرید محصولات از فروشگاه‌های غیرمعتبر، خودداری کنید.

فروشگاه سپکا یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه فروش الکتروموتور تک فاز و محصولات مشابه است که می‌توانید با خیالی راحت محصول خود را از آن خریداری کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی الکتروموتورهای تک فاز پرداختیم و کاربردهای آن را شرح دادیم. فروشگاه آنلاین سپکا یکی از بهترین فروشگاه‌های موجود در کشور است که می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن محصول خود را در سپکا مورد بررسی قرار داده و خریداری کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل در فرآیند بررسی و خرید محصول موردنظر خود، می‌توانید با پشتیبانی سپکا تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن راهنمایی‌های لازم جهت رفع مشکل به وجود آمده انجام شود.