کوپلینگ دنده ای

برای انتقال گشتاور از ابزاری به نام کوپلینگ استفاده می‌کنند؛ کوپلینگ دنده‌ ای یکی از انواع کوپلینگ‌های موجود در بازار است که توان تحمل خوبی دارد و می‌توان از آن برای انتقال گشتاور بهره گرفت.

کوپلینگ دنده ای چیست و چه کاربردی دارد؟

کوپلینگ‌های دنده‌ ای برای انتقال گشتاور مورد استفاده قرار می‌گیرند و از انعطاف‌پذیری نسبتا بالایی برخوردار هستند. این ابزار کاملا از فلز ساخته شده است و قابلیت تحمل دماهای بالا را دارد. انتهای دنده‌ها در این ابزار، ته‌گرد است که باعث افزایش انعطاف‌پذیری کوپلینگ می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که اکثر کوپلینگ‌ها نسبت به کوپلینگ‌های دنده‌ای از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار هستند.

کاربرد کوپلینگ دنده ای

همانطور که گفته شد، کاربرد کوپلینگ دنده ای برای انتقال گشتاور بین محرک و متحرک است. امروزه شرکت‌ و کارخانه‌های مختلفی کوپلینگ‌های دنده‌ای را تولید می‌کنند؛ برخی از این کارخانه‌ها در ساختار این کوپلینگ‌ها از واشر میان دو رینگ استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده در ساختار این ابزار از واشر بهره نمی‌گیرند.

انواع کوپلینگ دنده ای

امروزه می‌توانید انواع کوپلینگ دنده ای را با کاربردهای مختلف در بازار مشاهده کنید. هرکدام از این کوپلینگ‌ها در ماشین‌آلات و ابزار مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد مخصوص به خودشان را دارند.

کوپلینگ دنده ای کامل

کوپلینگ‌های دنده ای کامل تقریبا بیشترین کاربرد را در صنایع و ماشین‌آلات صنعتی دارند.  این نوع کوپلینگ که از جنس فولاد است، قادر به جبران ناهماهنگی‌ زاویه‌ای و همچنین انحراف شفت موازی خواهد بود.

کوپلینگ دنده ای صلب

کوپلینگ‌های دنده ای صلب به عنوان ساده‌ترین کوپلینگ‌های دنده‌ ای شناخته می‌شوند و جهت اتصال محورهای هم‌راستا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این نوع کوپلینگ هم مانند دنده ای کامل، در صنایع زیادی استفاده می‌شود.

کوپلینگ نیمه‌دنده ‌ای و نیمه‌سخت

نوع دیگری از کوپلینگ‌های دنده ای، نیمه‌دنده ای و نیمه‌سخت هستند. این نوع ابزار، یک نیمه منعطف و یک نیمه سخت دارند که نیمه منعطف از یک توپی داخل و یک آستین خارجی و نیمه سخت از یک توپ فلنجی در ساختار خود بهره می‌گیرند. عملکرد کوپلینگ دنده ای با توجه به نوع و البته ماشین‌آلاتی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل، کارخانه‌های تولیدکننده این ابزار انواع مختلف آن را تولید می‌کنند.

مشخصات فنی کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ‌های دنده ای که یک ابزار مکانیکی و البته انعطاف‌پذیر هستند، به عنوان مجموعه کاملی از چرخ‌دنده‌ها شناخته می‌شوند. دو اتصالی که در این ابزار وجود دارند، هر کدام به یک شفت وصل می‌شوند. البته یک شفت که دوک نام دارد هم به عنوان شفت سوم، وظیفه وصل‌کردن این اتصال‌ها را دارد. هرکدام از این اتصال‌ها، در اکثر بخش‌های کوپلینگ از یک دنده داخلی و یک دنده خارجی جفت‌شده برخوردار هستند. برای این‌ که بتوان زاویه‌ بین دو چرخ‌دنده را جا‌به‌جا کرد، حلقه خارجی چرخ‌دنده دندانه‌گذاری شده است. لازم به ذکر است که اغلب کوپلینگ‌های دنده‌ ای ناهماهنگی 4 الی 5 درجه‌ای دارند.

مشخصات فنی کوپلینگ دنده ای با توجه به انواع مختلفی که دارد، متفاوت است؛ به همین دلیل، نمی‌توان مشخصات یکسانی را برای تمامی این ابزارها درنظر گرفت. البته کارخانه‌های سازنده کوپلینگ دندانه ای هم ممکن است در ساختار کوپلینگ‌ها تغییراتی را به وجود بیاورند؛ برای مثال، برخی کارخانه‌های سازنده این نوع کوپلینگ، از دو عدد اسلیو یا همان پوسته در دو سمت کوپلینگ استفاده می‌کنند در حالی که دیگر کارخانه‌ها طراحی دیگری برای ابزار خود درنظر می‌گیرند. این کارخانه‌ها در طراحی کوپلینگ از یک اسلیو یا پوسته بهره می‌گیرند.

عملکرد کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ‌های دنده‌ ای موجود در بازار دو نوع‌اند؛ کوپلینگ دنده ای با روکش فلنج و کوپلینگ دنده ای با روکش مداوم این دو نوع هستند که هرکدام کاربرد و ویژگی مخصوص به خود را دارند. روکش‌ها معمولا از جنس فلز هستند اما برخی کارخانه‌ها به جای استفاده از فلز، از نایلون برای ساخت روکش استفاده می‌کنند که میزان مقاومت و ... را تغییر می‌دهد.

نکات مهم در انتخاب کوپلینگ دنده ای

برای خرید کوپلینگ دنده ای باید به یک‌سری نکات مهم توجه داشته باشید. در صورتی که این نکات را قبل از خرید رعایت کنید و با توجه به آن‌ها انتخاب خود را انجام دهید، به احتمال فراوان متضرر نخواهید شد. در ادامه به معرفی این نکات می‌پردازیم.

دمای محیط

قبل از خرید کوپلینگ‌ها، باید به دمای محیط توجه ویژه‌ای داشته باشید. بدون شک کوپلینگ‌هایی که از فلز ساخته شده‌اند، بهترین انتخاب برای محیط‌هایی با دمای بالا هستند. در صورتی که از کوپلینگ‌های تمام فلزی استفاده کنید، در دمای بالا هم با مشکل مواجه نخواهید شد. جالب است بدانید که دما در سایز کوپلینگ موردنظر هم تاثیر زیادی دارد.

میزان گشتاور

میزان گشتاور یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب کوپلینگ دنده ای و دیگر کوپلینگ‌ها، باید به آن توجه داشته باشید. هر کوپلینگ، میزان گشتاور مخصوص به خودش را دارد، به همین دلیل کار نسبتا دشواری را برای انتخاب مدل کوپلینگ پیش رو خواهید داشت. برخی کوپلینگ‌های دنده ای و همچنین میل پینی، از میزان گشتاور بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های کوپلینگ برخوردار هستند.

به عنوان فیوز عمل کردن

از آن‌جایی که کوپلینگ‌های دنده ای و ... در صنایع و شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویژگی به اصطلاح "فیوز بودن" یکی از ویژگی‌های مهمی است که باید آن را داشته باشند. کوپلینگ‌ها ممکن است در اثر وارد شدن شوک و فشار، آسیب ببینند و خسارت زیادی را به وجود آورند. در صورتی که از کوپلینگ‌ها در آسانسور مورد استفاده قرار بگیرد، در اثر شکستگی موجب سقوط آسانسور می‌شود و در بسیاری از مواقع خسارت‌های عجیبی به بار خواهد آمد.

در صورتی که کوپلینگ موردنظر از ویژگی فیوز بودن برخوردار باشد، دیگر چنین خسارت‌هایی به وجود نمی‌آید؛ به عنوان فیوز عمل کردن این وسیله باعث می‌شود که قبل از به وقوع پیوستن حادثه، از به وجود آمدن خسارت جلوگیری شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به ویژگی فیوز بودن توجه داشته باشید و آن را با توجه به شرایط و مکان مورد استفاده در لیست اولویت‌های اصلی برای خرید کوپلینگ دنده ای قرار دهید.

منعطف بودن

کوپلینگ‌های دنده‌ ای هم مانند اکثر کوپلینگ‌های موجود در بازار، از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. این ویژگی برای برطرف کردن هم‌راستا نبودن زاویه‌ای در این ابزار، بسیار حیاتی و مهم است. در صورتی که کوپلینگ‌ها انعطاف‌پذیری بالایی نداشته باشند، این هم‌راستا نبودن زاویه‌ای آن‌ها برطرف نخواهد شد و دیگر کاربرد و کارایی اصلی خود را نخواهند داشت.

شرایط و جو محیطی

شرایط محیطی و جوی که کوپلینگ در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد هم اهمیت زیادی دارد. از آن‌جایی که کوپلینگ دنده ای و دیگر کوپلینگ‌ها از متریال و ساختار مختلفی برخوردار هستند، باید قبل از خرید به محیط و نوع کوپلینگ توجه داشته باشید. برای مثال، در صورتی که محیط از رطوبت بالایی برخوردار باشد، بهتر است از کوپلینگ‌های ضدزنگ استفاده کنید. در برخی محیط‌هایی که بیشتر روغنی و نفتی هستند، باید از دیگر کوپلینگ‌ها که جنس مقاوم‌تری دارند، بهره بگیرید.

استعلام قیمت

قبل از خرید هر کالایی، بهتر است قیمت آن را از فروشگاه‌های معتبر استعلام کنید. برای خرید این ابزار هم پیشنهاد می‌شود که حتما قیمت کوپلینگ دنده ای را از فروشگاه‌های معتبر آنلاین یا فیزیکی سراسر کشور، استعلام کنید. در این صورت، متحمل ضرر نخواهید شد و بدون شک انتخاب پرسودی خواهید داشت. زمانی که از قیمت حدودی محصول موردنظر خود آگاه باشید، دیگر آن را با قیمت‌های غیرواقعی و بسیار بالاتر از حد معمول خریداری نخواهید کرد و به راحتی از به وجود آمدن ضرر جلوگیری می‌کنید.

کوپلینگ دندانه ای

برای استعلام قیمت، می‌توانید به سایت سپکا که یکی از بهترین سایت‌های فروش کوپلینگ دنده ای و دیگر اتصالات است، مراجعه کنید. قیمت‌ تمامی محصولات موجود در سپکا کاملا به‌روز هستند و می‌توان از آن به عنوان منبع و مرجع معتبر استفاده کرد.

خرید از فروشگاه معتبر

آخرین موردی که قبل از خرید کوپلینگ دنده ای باید به آن توجه داشته باشید، خرید آن از یک فروشگاه معتبر است. با وجود فروشگاه‌های آنلاین، کار شما برای خرید هر محصولی کاملا راحت خواهد بود. در بسیاری از این فروشگاه‌ها می‌توانید محصول را از قبل خرید به خوبی بررسی کرده، با مشخصات آن آشنا شوید و سپس برای خرید اقدام کنید. برای خرید این محصول هم می‌توانید به فروشگاه آنلاین سپکا که یکی از معتبرترین فروشگاه‌های مربوط به لوله و اتصالات است، مراجعه کنید.

از آن‌جایی که این فروشگاه هدف اصلی خود را جلب رضایت مشتریان می‌داند، تمامی محصولاتش را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد. کیفیت تمامی محصولات موجود در سپکا تضمینی است و به همین دلیل، خریدی کاملا مطمئن و بی‌ضرر را تجربه خواهید کرد.