الکتروموتور فشار قوی

الکتروموتور یک نوع ماشین است که وظیفه‌ تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را دارد. الکتروموتور انواع مختلف از جمله فشار قوی و فشار ضعیف دارد که در این مقاله قصد داریم به سوال الکتروموتور فشار قوی چیست پاسخ دهیم و آن را معرفی کنیم.

الکتروموتور فشار قوی چیست؟

همانطور که در بالا هم گفته شد، الکتروموتور وسیله‌ یا ماشینی است که می‌تواند انرژی الکتریکی یا همان برق را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. قبل از اینکه این وسیله تولید شود، موتورهای دیزل که جسه‌ی بزرگی داشتند این کار را انجام می‌دادند. البته توجه داشته باشید که انجام این کار به وسیله موتورهای دیزل، هزینه بسیار بیشتری نسبت به الکتروموتور به همراه خواهد داشت.

siemens hv electric motor

الکتروموتورها هم از لحاظ ولتاژ کارکرد به طور کلی به سه دسته فشار قوی، فشار متوسط و الکتروموتور فشار ضعیف تقسیم می‌شوند؛ همانطور که از نام این سه وسیله پیداست، الکتروموتور فشار قوی از ولتاژ کارکرد و توان بالاتری نسبت به الکتروموتور فشار ضعیف برخوردار است و الکتروموتور فشار متوسط نیز قدرتی کمتری نسبت به الکتروموتور فشار قوی و قدرت بیشتری نسبت به الکتروموتور فشار ضعیف دارد.

تقسیم بندی ولتاژ کارکرد بدین صورت است که به میزان ولتاژ 1 تا 1000ولت فشار ضعیف، 1000 تا 10000ولت فشار متوسط و 10000ولت به بالا فشار قوی گفته میشود که در کلام عامیانه به ولتاژ 1000ولت به بالا، فشار قوی گفته میشود. همچنین الکتروموتورهای فشار قوی دارای توان کاری بالاتری نسبت به الکتروموتورهای فشار ضعیف میباشند. الکتروموتورهای فشار قوی به دلیل دارا بودن توان بالاتر نیاز به خنک کاری قوی تری میباشند که میتوان به استانداردهای IC611, IC616, IC666, IC81W و... اشاره کرد. 

از دیگر تفاوت های این نوع با الکتروموتورهای فشار ضعیف میتوان به جنس بدنه آنها اشاره کرد که برخلاف موتورهای فشار ضعیف که عمدتا آلومینیوم و چدن میباشند، بدنه الکتروموتورهای فشار قوی از اتصال ورق های استیل تشکیل میشود.

از برند های مطرح در زمینه تولید الکترومتور فشار قوی میتوان به SIEMENS, ABB, VEM, WEG و... اشاره کرد.

تیپ های الکتروموتور فشار قوی انواع برندها به شرح زیر میباشند:

SIEMENS: 1LA, 1NA, 1NB, 1NC, 1MV, 1PS

ABB: HXR, NXR, AXR, AMI, NMI

WEG: HGF, W22, W50, W60

VEM: DK, DS, DB

از کاربردهای الکتروموتور فشار قوی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیاب (بال میل)، کمپرسور، فن، ژنراتور، وینچ، توربو کمپرسور، کانوایر، بالابرها، ژنراتور بادی، سنگ شکن، دمنده، اکسترودر، آسیاب های HPGR، کاربردهای دریایی، پمپ، دستگاه های نورد، میکسر و ... 

یک الکتروموتور اعم از فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف از یک سری قطعات برای کار کردن بهره می‌گیرد؛ روتور و استاتور قطعات اصلی تشکیل دهنده الکتروموتورها هستند و دیگر قطعات ، بیرینگ، سیم‌پیچ، پروانه، شافت، ترمینال باکسهای اصلی و کمکی و فن نام دارند. البته توجه داشته باشید که دو قطعه اضافه دیگر که در الکتروموتورهای ترمزدار، ترمز و در الکتروموتورهای کلاچ‌دار، کلاچ نام دارد نیز قرار خواهد داشت.

راندمان و ساختار هرکدام از این قطعات است که مشخصات فنی الکتروموتور فشار قوی و دیگر الکتروموتورها را تعیین می‌کند. در واقع بروز مشکل در هر یک از این قطعات، می‌تواند عملکرد الکتروموتور را تحت تاثیر قرار دهد.

از نمونه تست های قابل انجام پس از تولید الکتروموتور فشار قوی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ROUTINE TESTS (TO BE PERFORMED ON ALL MOTORS)

CHECK OF AUXILIARIES AND ACCESSORIES

DIRECTION OF ROTATION CHECK

HIGH VOLTAGE TEST ON STATOR WINDING

LOCKED ROTOR TEST

NO-LOAD CHARACTERISTIC DETERMINATION

OVERSPEED TEST

PHASE SEQUENCE AND PHASE MARKING CHECK

STATOR WINDING INSULATION RESISTANCE MEASUREMENTSTATOR WINDING OHMIC RESISTANCE MEASUREMENT

TEMPERATURE CHECK OF BEARING

VIBRATION LEVEL MEASUREMENT

VISUAL AND DIMENSIONAL CHECK AND CHECKS FOR GENERAL COMPLIANCE

TYPE TESTS (TO BE PERFORMED ON ONE MOTOR ONLY)

LOAD CHARACTERISTIC DETERMINATION (EFFICENCY, PF, CURRENT AND SLIP AT 100/75/50% OF FULL LOAD)

NOISE LEVEL MEASUREMENT (AT NO LOAD)

TEMPERATURE RISE TEST (HEAT RUN TEST)

انواع الکتروموتور فشار قوی و کاربرد آن ها

امروزه انواع مختلفی از الکتروموتورها با کاربردهای متفاوت در بازار موجود است که میتوان به الکتروموتور فشار قوی قفسه سنجابی و الکتروموتور فشار قوی اسلیپ-رینگ (SLIP-RING) اشاره کرد.

الکتروموتور فشار قوی قفسه سنجابی

در این نوع، چرخش روتور و شافت با جریان القا شده در میله های روتور از طریق میدان مغناطیسی استاتور(RMF=Rotating Magnetic Field) انجام میشود که از معایب آن میتوان به گشتاور راه اندازی پایین و جریان راه اندازی بالا اشاره کرد. روتور الکتروموتور قفسه سنجابی متشکل از شافت، صفحات شیاردار فولادی(به طور معمول 24 شیار) و میله هایی از جنس آلومینیوم یا مس که اتصال کوتاه شده اند میباشد.


مشخصات فنی و راهنمای خرید اسلیو بیرینگ


weg hgf electric motor

دلیل پایین بودن گشتاور راه اندازی در موتورهای قفسه سنجابی، اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان میباشد که این اختلاف به دلیل وجود راکتانس القایی و فرکانس بالا میباشد. لازم به ذکر است که افزایش مقاومت میتواند باعث کاهش در اختلاف فاز شود.

در هنگام راه اندازی الکتروموتور به دلیل ساکن بودن روتور و به طبع آن بالا بودن سرعت گردش میدان مغناطیسی استاتور، فرکانس بالا بوده و منجر به افزایش اختلاف فاز و کاهش گشتاور راه اندازی میشود. جهت رفع این مشکل میتوان از درایو یا الکتروموتور اسلیپ-رینگ استفاده کرد. از مزایای این نوع نسبت به موتورهای اسلیپ-رینگ میتوان به هزینه کمتر، ساختار ساده تر و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر اشاره کرد.

الکتروموتور فشار قوی اسلیپ-رینگ (روتور سیم پیچ)

مهم ترین مزیت الکتروموتور اسلیپ-رینگ، گشتاور راه اندازی بالا میباشد. در روتور موتورهای اسلیپ-رینگ به جای میله های آلومینیومی یا مسی از سیم پیچ استفاده میشود که باعث کاهش اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان و به طبع آن افزایش گشتاور راه اندازی میشود. همینطور که اشاره شد افزایش مقاومت روتور میتواند باعث کاهش اختلاف فاز ولتاژ و جریان شود. به همین دلیل میتوان با استفاده از سه فاز سیم پیچ، اتصال ستاره یک سر سیم ها و اتصال سر دیگر به یک مقاومت خارجی مقاومت روتور را افزایش داد که نتیجه آن افزایش گشتاور راه اندازی خواهد شد.

برای الکتروموتورهای اسلیپ رینگ میتوان از دو نوع مقاومت خارجی رئوستا یا مقاومت مایع استفاده کرد که اتصال این مقاومت به سیم پیچ های روتور از طریق رینگ های نصب شده بر روی شافت الکتروموتور و ذغالهای یا جاروبکهای صنعتی(Brush) انجام میپذیرد. جهت صرفه جویی در مصرف ذغال، پس از راه اندازی با اتصال کوتاه سیم پیچ های روتور ذغال ها را یا به صورت دستی یا به وسیله الکتروموتوری دیگر از طریق سیستم براش-لیفتینگ(Brush-lifting) از رینگهای روتور جدا میکنند.

از مزایای الکتروموتور های اسلیپ-رینگ میتوان به جریان راه اندازی پایین، شتاب نرم، و قابلیت کنترل سرعت اشاره کرد.

معایب آن هم شامل هزینه نگهداری بالا، ساختار پیچیده تر و فاصله زمانی کوتاه تر بین سرویس های الکتروموتور میشود.
از کاربرد های مهم این نوع از الکتروموتور میتوان به بالابرها، آسیاب های صنعتی، جرثقیل ها و ... اشاره کرد.


خرید و سفارش انواع گیربکس صنعتی از طریق سایت سپکا


نکات مهم در خرید موتورهای الکتریکی فشار قوی

برای خرید موتورهای الکتریکی فشار قوی باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید. در صورتی که این نکات رعایت شوند، می‌توانید خرید خوبی داشته باشید. در ادامه توضیحاتی را درباره نکات مهم در خرید موتورهای الکتریکی فشار قوی خواهیم داد.

اولین نکته برای خرید الکتروموتورهای فشار قوی، فروشگاهی است که قصد خرید محصول از آن را دارید. شما باید به فروشگاه‌های معتبر سراسر کشور که در زمینه فروش موتور الکتریکی فشار قوی فعالیت می‌کنند، مراجعه کنید. در فروشگاه‌های معتبر، تقریبا تمام محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند برای سالیان طولانی کار کنند.

برای خرید موتورهای الکتریکی دو راه پیش روی شما قرار دارد؛ یکی از راه‌ها مراجعه به صورت حضوری به فروشگاه‌های فیزیکی فعال در این حوزه است که نیاز به صرف وقت زیادی دارد. راه دیگر، مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین فروش الکتروموتور است که نیاز به صرف وقت چندانی ندارید.

فروشگاه آنلاین سپکا یکی از فروشگاه‌های آنلاین معتبر در زمینه فروش الکتروموتور و محصولات مشابه است. شما با مراجعه به این فروشگاه می‌توانید مشخصات محصول موردنظر خود را مشاهده کنید و بعد از تایید کیفیت، برای خرید آن اقدامات لازم را انجام دهید. یکی دیگر از نکاتی که باید قبل از خرید الکتروموتور فشار قوی و دیگر محصولات رعایت کنید، استعلام قیمت است. برای انجام این کار می‌توانید به سایت‌های مرتبط مراجعه کرده و قیمت روز محصول موردنظر خود را ببینید.

siemens hv motor

یکی از راه‌های استعلام قیمت محصول موردنظرتان، تماس گرفتن با سپکا است. در سپکا افرادی حضور دارند که به تماس‌ها و سوالات شما پاسخ می‌دهند. تمامی قیمت‌های اعلام شده توسط سپکا، کاملا مطابق با قیمت روز محصولات است و از این نظر نیز خیال شما راحت خواهد بود. بررسی کیفیت محصول موردنظر هم نکته بعدی است که باید قبل از خرید به آن توجه داشته باشید. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود محصول باکیفیتی را خریداری کنید، خرید محصول از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه است.


کوپلینگ دنده ای و بررسی مشخصات آن در سایت تخصصی سپکا


قبل از خرید باید نیازها و انتظارات خود را از محصول موردنظر بشناسید. در این شرایط می‌توانید با بررسی کامل الکتروموتور فشار قوی که در نظر دارید، ببینید که آیا آن محصول می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند یا باید به دنبال گزینه دیگری باشید.

برای انجام تمامی این کارها و بررسی مشخصات فنی و کیفیت محصول، سپکا یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. این فروشگاه‌ آنلاین با اعتبار بالایی که دارد، تضمین‌کننده کیفیت محصولاتش است.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی الکتروموتور فشار قوی و دو نوع پرکاربرد آن پرداختیم. کاربرد این دو نوع الکتروموتور از الکتروموتورهای فشار قوی نیز برای شما شرح داده شد. نکات مربوط به خرید این محصول را با دقت مطالعه کنید و حتما قبل از خرید محصول آن‌ها را در نظر داشته باشید.

برای خرید، استعلام قیمت و بررسی کیفیت محصول موردنظر خود می‌توانید به فروشگاه آنلاین سپکا مراجعه کرده و با افراد حاضر در این شرکت تماس برقرار کنید.