کوپلینگ میل پینی

جهت اتصال دو محور (شفت) می‌توان از یک المان مکانیکی به نام کوپلینگ استفاده کرد تا با این وسیله انتقال گشتاور از یک محور به دیگری انجام پذیرد. در ادامه به یکی از پرکاربردترین کوپلینگ‌های شرکت فلند آلمان به نام کوپلینگ میل پینی می‌پردازیم.

انواع کوپلینگ میل پینی

کوپلینگ میل پینی چیست؟

کوپلینگ میل پینی فلندری یا روپکس یکی از کوپلینگ‌های عرضه‌شده شرکت فلندر آلمان است که بسیار مورد استفاده مصرف‌کنندگان و صنعت‌گران قرار گرفته است. این دسته از کوپلینگ‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری می‌توانند با اطمینان بالایی انتقال گشتاور را در شرایط کاری دشوار انجام دهند. در واقع کوپلینگ میل پینی علاوه بر این که می‌تواند در هنگام بارگزاری تحمل بالایی را از خود نشان دهد، در برابر بارها و شوک‌های لحظه‌ای نیز مقاوت بالایی دارد.

قطعات و اجزای کوپلینگ پین و پیچ

کوپلینگ میل پینی از دو نیمه کوپلینگ فولادی یا چدنی تشکیل شده است که بر روی وسیله‌ی مورد نظر نصب می‌شود و اتصال آنان به وسیله‌ی پین‌های فولادی و واسطه‌های لاستیکی انجام می‌گیرد. این ضربه‌گیرهای لاستیکی در اطراف پیچ‌ها قرار دارند. به علت آن‌که ضربه‌گیرها شکل بشکه‌ای دارند، هر کدام می‌توانند به راحتی در سوراخ خود جابه‌جا شوند. این دلیل اصلی آن است که شفت در جهات زاویه‌ای، شعاعی و محوری می‌تواند تغییر کند تا به تعادل برسد.

انواع کوپلینگ میل پینی و کاربرد آن ها

انواع کوپلینگ میل پینی در ۲۶ سایز تولید می‌شود. این تنوع سایز می‌تواند گشتاوری از ۲۰۰ تا ۲۷۰۰۰۰ نیوتن متر را تحمل کند. از انواع کوپلینگ میل پینی می‌توان به چهار نوع RWN، RWS، RWB و RBS اشاره کرد که در ادامه به شرح مختصری از هر یک می‌پردازیم.

کوپلینگ میل پینی RWN

در این نوع کوپلینگ، جنس هاب‌ها از چدن خاکستری است که علاوه بر طراحی ساده و کاربردی، آن را به یکی از محبوب‌ترین کوپلینگ‌ها تبدیل کرده است.‌ اطلاعات فنی به طور خلاصه:

  • جنس هاب‌ها: EN-GJL-250 gray cast iron
  • گرید پین‌های فولادی: CRMO442
  • نوع واسط لاستیکی: NBR

کوپلینگ میل پینی RWS

کوپلینگ مدل RWS به دلیل جنس فولادی هاب‌های آن، کیفیت سطح و ماشین‌کاری آن را افزایش داده است که همین دلیل برتری این مدل نسبت به مدل RWN است. علاوه بر این، در محرک‌هایی با سرعت بالا این مدل کوپلینگ انتخاب بهتری است. اطلاعات فنی آن به طور خلاصه:

  • جنس هاب‌ها: فولادی با گرید 1.1191
  • گرید پین‌های فولادی: CRMO442
  • نوع واسط لاستیکی: NBR

 مشخصات فنی کوپلینگ میل پین

کوپلینگ میل پینی RWB

این مدل از مدل‌های کوپلینگ میل پینی دارای درام ترمز است. این مدل از سایز ۱۴۴ به بالا که طبق استاندار فلندر آلمان تولید می‌شود. این نوع از کوپلینگ میل پینی گشتاور را به وسیله‌ی پین و لاستیک منقل می‌کند. همچنین این مدل می‌تواند یک انتخاب درست باشد در حالتی که انتقال گشتاور بالا باید صورت بگیرد. یکی از ویژگی‌های این مدل این است که در صورتی که تمام پین‌ها شکسته نشود به کار خود ادامه می‌دهد.

  • جنس هاب‌ها: EN-GJL-250gray cast iron
  • جنس دیسک‌های ترمز: EN-GJS-400 spheroidal graphite cast iron
  • جنس دارم‌های ترمز: EN_GJL_250 gray cast iron
  • گرید پین‌های فولادی: CRMO442
  • نوع واسط لاستیکی: NBR

کوپلینگ میل پینی RBS

مدل کوپلینگ میل پینی RBS نیز دارای درام ترمز است اما تنها تفاوت آن با مدل RWB این است که از جنس فولاد تولید می‌شود. انتقال گشتاور از طریق پین و لاستیک صورت می‌گیرد. همچنین کوپلینگ به کار خود ادامه می‌دهد تا زمانی که تمام پین‌ها شکسته نشده است. در حالتی که نیاز به انتقال گشتاور بالا است این نوع کوپلینگ گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

  • جنس هاب‌ها: فولادی با گرید 1.1191
  • جنس دیسک‌های ترمز: فولادی
  • جنس دارم‌های ترمز: فولادی
  • گرید پین‌های فولادی: CRMO442
  • نوع واسط لاستیکی: NBR

مشخصات فنی کوپلینگ میل پینی

جهت بررسی مشخصات فنی کوپلینگ میل پین می‌توان آن را از جهات میزان گشتاور، دما و انعطاف‌پذیری بررسی کرد. در ادامه به توضیح مختصری از هر کدام می‌پردازیم.

  • میزان گشتاور: مهمترین معیار در انتخاب نوع و سایز کوپلینگ میزان گشتاور آن است. در بین کوپلینگ‌های موجود، کوپلینگ میل پینی قابلت تحمل گشتاور بسیار بالایی را دارد به طوری که از ۲۰۰ تا ۲۷۰۰۰۰  به منظور به دست آوردن گشتاور ابتدا توان موتور بر حسب کیلووات و تعداد دور موتور را به دست می‌آورید و در زیر گشتاور قرار می‌دهید تا گشتاور موتور بر حسب نیوتن در متر محاسبه شود.

 T (گشتاور) = ۹۵۵۰ * (P (توان موتور)/ n (تعداد دور موتور))

  • دما: کوپلینگ میل پینی دمای بین -۵۰ تا +۱۰۰ درجه‌ی سلسیوس را تحمل می‌کند. ابتدا باید این را در نظر گرفت که اگر در دما زیاد باشد باید از یک کوپلینگ تمام فلزی استفاده کرد. سپس اثر دما بر روی انتخاب مناسب کوپلینگ میل پینی به این صورت است که حاصل‌ضرب دما در گشتاور اولیه به ما گشتاور نهایی را می‌دهد که می‌توان جهت انتخاب سایز دقیق و درست استفاده کرد.
  • انعطاف‌پذیری: در حالت کلی دو نوع کوپلینگ صلب و انعطاف‌پذیر از نظر انعطاف‌پذیری تولید می‌شود. ‌کوپلینگ میل پینی به دلیل داشتن رابط بسیار مناسب شوک‌های استارت و استاپ می‌باشد. به همبن دلیل کوپلینگ میل پینی در دسته‌ی انعطاف‌پذیر قرار می‌گیرد.

کوپلینگ میل پینی فلندری

نکات مهم در انتخاب و خرید کوپلینگ میل پینی

موارد مصرف کوپلینگ میلی پین می‌تواند در مکان‌های مختلفی چون معدن و سیمان، تولید فولاد، تولید برق، نفت و گاز، موادشیمیایی و دارویی، آب و فاضلاب، موادغذایی و آشامیدنی، پلاستیک و لاستیک و حمل و نقل مسافر مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال پمپ‌ها، پنکه‌ها و کمپرسورها که در صنایع نفت و گاز و یا تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیازمند کوپلینگ میل پینی هستند. در انتخاب و خرید کوپلینگ پین و پیچ ابتدا باید گشتاور را در نظر گرفت. عوامل دیگر در انتخاب هر چه درست‌تر کوپلینگ میلی پین می‌توان به انعطاف پذیری و دما اشاره کرد.

شرکت صنعت گستران سپید کاسپین در جهت ارائه خدمات فنی مورد نیاز صنایعی چون پتروشیمی، فولاد، معادن، سیمات پالایشگاه، نیروگاه و ... فعالیت خود را آغاز کرده است. در طی این سال‌ها موفق به اخذ نمایندگی شرکت‌هایی چون فلندر آلمان شده است که تولیدکننده‌ی انواع کوپلینگ میل پینی است . خریداران می‌توانند با توجه به اطلاعت فنی و قیمت کوپلینگ میل پینی موجود در سایت که فروش کوپلینگ میل پینی در آن انجام می‌شود نوع کوپلینگ مناسب خود را انتخاب کنند و خرید خود را در سپکا نهایی کنند.