یاتاقان بابیتی چیست؟

ممکن است در ذهن همه شما کاربران این سؤال پیش بیاید که یاتاقان بابیتی چیست، یا اینکه کاربرد و نحوه استفاده از یاتاقان بابیتی در چه مواردی است؛ شما به عنوان کسی که باید با این مسائل سر وکار داشته باشد، نیاز دارید به خوبی این عبارت‌ها را شناسایی کرده و از کارکرد آن‌ها آگاه باشید. در این مقاله در ابتدا به جواب سؤال یاتاقان بابیت چیست، می‌پردازیم تا ذهن شما کاربران برای مباحث گسترده دیگر به خوبی آماده شود. برای شناخت بهتر، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

در پاست به سوال یاتاقان چیست، به صورت ساده باید گفت: یاتاقان، وسیله‌ای است که برای حرکت بین دو یا چند قطعه، نظارت کرده و اجازه می‌دهد، ف حرکت نسبی مقید بین این قطعات انجام شود. این حرکت‌ها به شکل‌ها و استایل‌های متفاوتی صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال این حرکت می‌تواند چرخشی یا خطی باشد.

آلیاژ بابیت یاتاقان

امروزه در جوامع زیادی از یاتاقان‌های ساده برای تماس‌های سایشی استفاده می‌کنند، این قطعات وظیفه روان کاری و سایشی را برعهده دارند؛ با وجود چنین وظایفی، یاتاقان‌ها عمر قابل قبول و مطلوبی دارند. یاتاقان‌ها به دلیل اینکه می‌توانند با سرعت بالا و میزان اصطحکاک پایینی کار را انجام دهند، مورد اهمیت و طرفداری زیادی هستند. در واقع یاتاقان، با توجه به شرایط وسیله موجود، نوع جسم آن می‌تواند میزان اصطحکاک را تا حد زیادی کاهش دهد.

تا به اینجای مقاله سعی کردیم جواب سؤال یاتاقان بابیتی چیست را به صورت کامل بیان کنیم البته در ادامه مطلب به صورت مفصل آن را شرح می‌دهیم:

بابیت چیست؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم یک تعریف جامع از بابیت یاتاقان ژورنال به شما ارائه دهیم. در اصل بابیت، یکی از انواع آلیاژ‌های رایج است که برای پوشش دهی کردن سطح یاتاقان استفاده می‌شود. لازم به ذکر است این آلیاژ در سال ۱۸۳۹ میلادی توسط شخصی به نام آیزاک بابیت در آمریکا اختراع شد. بابیت به علت مقاومت در برابر سایش، بسیار کاربرد دارد. بابیت یک آلیاژ بسیار نرم است که به آسانی آسیب می‌بیند، بنابر این توصیه می‌شود از این آلیاژ نرم، برای پوشش دهی کردن سطوح داخلی یاتاقان استفاده نکنید.

در هنگامی که از یاتاقان استفاده می‌کنیم، فلز‌هایی که نرم‌تر هستند، به مقدار کمی دچار سایش می‌شوند. شما می‌توانید از فلز‌های نرم مانند قلع استفاده کنید؛ زمانی که از قلع استفاده کنید، به دلیل نرم بودن، ذوب می‌شود و به عنوان روان‌کننده کاربرد زیادی خواهد داشت. در ماشین‌های احتراق از بابیت و روان‌کننده قلع استفاده زیادی می‌شود. همچنین قلع به دلیل مقاومت زیاد در سایش‌های متوالی، بهترین گزینه برای کار با بابیت محسوب می‌شود.

در زمان‌های پیش‌تر، یاتاقان بابیتی، از چدن برای منطبق کردن مسیر‌های عبوری استفاده زیادی می‌کردند.

دلایل استفاده از بابیت در یاتاقان‌ها

در پیش‌تر، مطالب راجع به یاتاقان بابیتی چیست و همچنین بابیت بیان کردیم؛ در ادامه کاربرد این آلیاژ مفید را شرح می‌دهیم.

ممکن است در حین کار با این وسیله‌ها از خود پرسیده باشید فایده استفاده از بابیت در یاتاقان چیست یا اینکه اگر بابیت داخل آن نباشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد و کدام بخش و کارکرد وسیله مختل می‌شود. برای رسیدن به تمامی جواب‌های خود تا انتها همراه ما باشید.

در اصل بابیتی که از قلع استفاده می‌شود، شما دو ترکیب مس و آنتیموان است که ترکیب این دو عامل، لزوماً مقاومت زیادی را به همراه دارد.

این آلیاژ‌ها، بسیار سخت و مقاوم هستند، چنین مقاوت‌هایی به آلیاژ توان تحمل بیشتری می‌بخشند. این عامل اصحکاک کم‌تر، سایش کم‌تر و واکنش سریعی را به همراه خواهد داشت. آلیاژ گفته شده مقاومت زیادی در برابر سایش و خوردگی از خود بروز می‌دهد، شما می‌توانید این بابیت راقالب‌گیری کنید و خواص مکانیکی آن را در دمای مطلوبی تا مدت طولانی حفظ کنید. اگر شرایط تحمل بار را تا حد مناسبی رعایت کنید، بابیت سالم‌تر و با دوام‌تری خواهید داشت.

اگر می‌خواهید این بابیت کاربرد مناسب‌تری داشته باشد، بهتر است در انتخاب نوع بابیت توجه کافی داشته باشید. برای انتخاب نوع بابیت عواملی مانند میزان سرعت سطح، میزان توان تحمل فلز، توان اتصال فلزات، مقدار پاکیزگی و زوانکاری تأثیرگذار است.

بابیت یاتاقان ژورنال

ویژگی‌های یاتاقان بابیتی

همان طور که همه ما می‌دانیم، یاتاقان نقش اساسی و ضروری در تجهیزات مکانیکی دارند. برای اینکه یاتاقانی که استفاده می‌کنید دوام بالا و کیفیت بهتری داشته باشد، باید متریال‌های مورد استفاده در آن از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

مقاومت در برابر فشار

فشار‌هایی بالاتر، بیشتر از فشار‌های متوسط روی یاتاقان اثر می‌گذارند، لازم است برای تحمل و دوام در برابر این گونه فشار‌ها، متریال‌ها دارای توان بالایی در مقابل فشار وارده باشند.

تحمل خستگی

در برخی موارد خاص، یاتاقان‌ها، بار‌های با میزان حجم بالا و نوسان قوی‌تر را تجربه می‌کنند، برای اینکه بتوان از عیوب وارد بر آن‌ها جلوگیری کرد، نیاز است استحکام خستگی بالایی داشته باشند.

مقاومت در برابر خوردگی

همان طور که در ابتدای بحث نیز بیان کردیم، در مواردی که دمای کار به حد بالا و زیادی برسد، باعث اکسیداسیون روغن بخش روان کار و ایجاد اسید‌های خورنده میوشد. این اسید‌ها طی زمانی کوتاه، باعث آسیب به خورده شدن متریال آلیاژ‌های بابیت خواهد شد. می‌توان نتیجه گرفت، مقاومت در برابر خوردگی، یکی از عوامل مهم و واجب در ویژگی‌های بابیت است.

میزان دسترسی و قیمت موجود

علاوه بر ویژگی‌ها گفته شده برای بابیت، میزان قیمت و نحوه دسترسی به آن نیز مهم است. پیشنهاد ما این است از بابیت‌هایی استفاده کنید که میزان دسترسی به آن‌ها آسان باشد و همچنین قیمت آن‌ها نیز برای کار شما به صرفه و معقول باشد. البته هیچگاه کیفیت را فدای فیمت نکنید، این گونه ممکن است کیفیت نوع کارکرد و نتیجه آن، به چالش کشیده شود.

در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها، و اعمل آن‌ها، باعث انتخاب مناسبی خواهد شد.

بابیت‌ریزی و ساخت یاتاقن بابیتی

تا به اینجای مطلب شما باید با مبحث یاتاقان بابیتی چیست و ویژگی‌های بابیت‌ها آشنایی مناسبی بدست آورده باشید؛ در ادامه قصد داریم مطالبی در رابطه با یاتاقان بابیتی تراست و نحوه ساخت یاتاقان بابیتی را برای شما بیان کنیم تا بتوانید یک شناخت کامل از مبحث داشته باشید.

به صورت معمول مواد خام در ساخت یاتاقان‌ها بیشتر فولاد بوده است، با استفاده از این مواد، فرایند بابیت‌ریزی انجام خواهد شد. در واقع به صورت عامیانه، برای ساخت آلیاژ بابیت، یک سری عملیات فوق حرارتی، روی فولاد و سایر مواد انجام می‌شود؛ این عملیات باعث بالارفتن مقاومت وارده بر مواد خواهد شد.

در امروزه در اطرأفتان، بیشتر ماشین‌های بزرگ از جمله کمپسر‌ها، پمپ‌ها، توربین‌ها و خودرو‌ها دارای یاتاقان بابیتی هستند. در واقع اگر بخواهیم به صورت تخصصی بررسی کنیم، این قطعه یکی از ضروری‌ترین قطعات برای کار کردن خودرو‌ها و دیگر ماشین‌ها است و عملاً اگر این قطعه مختل شود، کارکرد کلی وسیله مختل خواهد شد.

یاتاقان بابیتی تراست

یاتاقان‌ها با توجه به نوع مصرفی که دارند، در شکل و اندازه‌های گوناگونی ساخته خواهد شد. ساختار شکل آن‌ها به نحوی خواهد بود که برای هر دستگاه یک نمونه مناسب است و برای همه نوع دستگاهی نمی‌شود نسخه یکسانی را بپیچیم و یک نوع قطعه ایجاد کنیم.

مهم: فرایند بازسازی کردن یاتاقان‌ها، در کارگاه‌های بابیت‌ریزی به صورت‌های دستی، سانترفیوژ و بابیت بریزی به روش متال اسپری صورت می‌گیرد. در هر روش نوع پروسه بازسازی یا ساخت، متفاوت است و بسته به نوع خودرو یا ماشین‌های بزرگ‌تر، مدت زمان و قیمت آن نیز طبیعتا متفاوت است.

به عنوان مطلب آخر، قصد داریم یاتاقان بابیتی تراست را برای شما کاربران شرح دهیم:

یاتاقان بابیتی تراست، به دلیل نصب آسان و طراحی کاربر پسندی که دارد، امروزه مورد استقبال حجم زیادی از افراد بوده است. جنس پوسته یاتاقان تراست، از برنز یا فولاد است و جز ژورنال‌های تراست یا ترکیبی شناخته می‌شوند.

یاتاقان تراست، به دلیل نوع پوشش ضخیم و سختی که دارد، امکان باسازی در آن‌ها میسر بوده و می‌توان بعد از بازسازی، از آن‌ها استفاده نمود. یاتاقان تراست، به دلیل ویژگی‌های برجسته‌ای که دارد، در مدت کوتاهی پس از تولید شناخته شد و باعث راحتی کار کاربران شد.

سخن آخر

ما سعی کردیم در مقاله به طور کامل بحث یاتاقان بابیتی چیست و ویژگی‌های یک بابیت مناسب را توضیح دهیم، اما قطعاً این مطالب بسیار تخصصی هستند و نیاز است سرچ بیشتری در این رابطه داشته باشید. اگر شما نیز روزانه با این قطعات و نوع کاربرد آن‌ها سر و کار دارید، بهتر است یک بار دیگر بازگشته و مقاله را به صورت دقیق‌تر مطالعه کنید تا بتوانید کلیه عوامل مربوطه را شناخته و کارتان با کیفیت مطلوب‌تری انجام شود.

همچنین در نظر داشته باشید، اگر می‌خواهید به صورت دقیق‌تر مباحث را متوجه شوید، می‌توانید حضوری و عملی نحوه ساخت و نوع کارکرد آن‌ها را مشاهده کنید. اگر سؤالی در رابطه با یاتاقان تراست، آلیاژ بابیت یاتاقان و همچنین نحوه ساخت آن‌ها دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید. کارشناسان مربوطه ما در اسرع وقت به تمامی سؤال‌ها به صورت دقیق و تخصصی پاسخ خواهند داد.

همچنین بخوانید
مدار فرمان که به آن مدار کنترل هم گفته می شود اساس هر سیستم الکتریکی محسوب می شوند. در این مقاله از سپکا انواع مدار فرمان در برق صنعتی را معرفی و بررسی کرده ایم.
الکتروموتورهای عمودی و افقی در طراحی، کارایی، استفاده و ... با هم متفاوت هستند. در این مقاله از سپکا تفاوت الکتروموتورهای افقی و عمودی را بررسی کرده ایم.
کنترل دور الکتروموتور معمولا با استفاده از درایو الکتروموتور انجام می شود. در این مقاله از سپکا به بررسی روش های تنظیم سرعت موتور الکتریکی تک فاز و ... پرداخته ایم.
عوامل مختلفی در انتخاب دیزل ژنراتور تاثیر گذار است مانند توان مصرفی، کاربرد ژنراتور و ... روش ها و نحوه انتخاب ژنراتور مناسب را در این مقاله از سپکا مطالعه کنید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha