نحوه انتخاب کمپرسور مناسب

برای انتخاب کمپرسور مناسب ابتدا باید اهداف و نیازهای خودتان از این دستگاه را بشناسید؛ در غیر این صورت، به دلیل تنوع بالا و انواع مختلفی که از این ابزار در بازار وجود دارد، انتخاب برایتان سخت خواهد شد. در این مقاله قصد داریم نحوه انتخاب کمپرسور مناسب را به شما بگوییم تا هنگام خرید با مشکل مواجه نشوید.

اهمیت انتخاب کمپرسور مناسب

در صورتی که کمپرسور مناسبی انتخاب کنید، بدون شک می‌توانید برای سال‌های زیادی از آن استفاده کنید؛ در واقع همین انتخاب شما تعیین کننده استحکام، کیفیت، مقاومت، طول عمر و... کمپرسور خواهد بود.

نحوه انتخاب کمپرسور هوا

از طرفی دیگر اگر کمپرسور مناسبی را انتخاب نکنید، از نظر مالی ضرر می‌کنید. توجه داشته باشید که کمپرسورهای نامناسب از نظر بازدهی و کارایی هم نمی‌توانند نیازهای شما را برطرف کنند و از این نظر هم متحمل ضرر خواهید شد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتما به فاکتورهای نحوه انتخاب کمپرسور مناسب توجه داشته باشید.

در صورت انتخاب اشتباه، شما بعد از گذشت مدتی باید مجددا یک کمپرسور دیگر خریداری کنید؛ زیرا طول عمر یک کمپرسور بی‌کیفیت و نامناسب چندان زیاد نیست و باید یک دستگاه دیگر خریداری شود.

انواع کمپرسور از نظر کاربرد

به طور کلی، کمپرسورهای هوا به دو نوع رفت و برگشتی و دورانی تقسیم می‌شوند. امروزه بیشترین استفاده و کارایی را کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی دارد که مصرف‌کنندگان زیادی از آن استفاده می‌کنند.

یکی از مواردی که در مقالات مربوط به نحوه انتخاب کمپرسور در گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد، نوع کمپرسورها از نظر کاربرد است. هر کمپرسور با توجه به کاربردی که دارد، در یک دسته خاص قرار می‌گیرد.

کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی یک سیلندر و یک پیستون دارد که به بالا و پایین حرکت می‌کند و یک سوپاپ یک طرفه هم به صورت متحرک در قسمت بالای پیستون قرار گرفته است.

برخی از کمپرسورها که نیاز به فشار بیشتر هوا دارند، از دو پیستون استفاده می‌کنند؛ این کار موجب افزایش قدرت کمپرسور می‌شود و این دستگاه می‌تواند فشار هوای بیشتری را تحمل کند.

لازم به ذکر است که کمپرسورهای پیستونی به دو صورت تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای در بازار موجود هستند. حداکثر سرعت نوع تک مرحله‌ای این کمپرسور تقریبا 150 psi است و حداکثر سرعت نوع دو مرحله‌ای کمپرسور پیستونی به 200 psi هم می‌رسد.

از کمپرسورهای تک مرحله‌ای برای تامین انرژی مورد نیاز ابزارهای پنوماتیکی، تفنگ‌های درزگیر، اسپری، چسب و همچنین باد کردن لاستیک‌ها استفاده می‌شود. این نوع کمپرسور برای انجام چنین کارهایی قدرت کافی را دارد و مشکلی برای انجام این کارها نخواهید داشت.

نوع دیگر کمپرسور پیچ روتاری نام دارد که بیشتر برای مصارف طولانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر صنایعی که نیاز به کمپرسور هوا دارند، از همین نوع کمپرسور استفاده می‌کنند.


مشخصات انواع الکتروموتور فشار ضعیف در سایت تخصصی سپکا


کمپرسور صنعتی

کمپرسور صنعتی یکی از کمپرسورهای موجود در بازار است که برای نحوه انتخاب کمپرسور مناسب باید آن را بشناسید. معمولا افرادی که استفاده زیادی از این دستگاه به صورت مداوم و برای مدت طولانی دارند، به سراغ خرید کمپرسور صنعتی می‌روند.

تکنولوژی به کار رفته در طراحی و ساخت این نوع کمپرسور در سطح بالا و پیشرفته‌ای قرار دارد و به همین دلیل است که اکثر مصرف‌کنندگان آن را برترین نوع کمپرسور موجود در بازار از نظر قدرت می‌دانند.

در صورتی که شما هم استفاده زیاد و طولانی مدتی از کمپرسور دارید و به دنبال نوع قدرتمند، مستحکم و پیشرفته این دستگاه هستید، خرید کمپرسور صنعتی بهترین گزینه برایتان است.

کمپرسور ساختمانی

کمپرسور ساختمانی هم یکی دیگر از انواع کمپرسورها است. این نوع کمپرسور از نظر مقاومت در سطح بالایی قرار دارد و برای مدت طولانی در صورت نیاز به فشار هوای زیاد هم می‌توان از آن استفاده کرد.

کمپرسور ساختمانی هم در دسته کمپرسورهای قدرتمند قرار می‌گیرد و برای استفاده در فضاهایی که به فشار هوای زیادی نیاز است، انتخاب مناسبی خواهد بود. در صورتی که شما هم قصد استفاده از کمپرسور با فشار هوای زیاد و برای مدت طولانی را دارید، خرید کمپرسور ساختمانی یکی از انتخاب‌های مناسب برایتان است.


مشخصات فنی و راهنمای خرید اسلیو بیرینگ در سپکا


کمپرسور شخصی

کمپرسور شخصی هم نوع دیگر کمپرسور موجود در بازار است. این دستگاه به دلیل اینکه بیشتر با هدف مصارف شخصی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اندازه و حجم کوچکی دارد.

اندازه و حجم کوچک این نوع کمپرسور به دلیل این است که مصرف‌کنندگان بتوانند آن را در فضاهای کوچک هم قرار دهند. در صورتی که مصرف‌کنندگان به فشار هوای زیادی نیاز نداشته باشند، کمپرسور شخصی هم می‌تواند انتخاب خوبی برایشان باشد.

توجه داشته باشید که این نوع کمپرسور برای مواردی که نیاز به فشار هوای زیاد باشد، انتخاب مناسبی نخواهد بود. فاکتور و نحوه انتخاب کمپرسور شخصی مناسب هم با توجه به نیازها و نوع استفاده‌ای که از آن دارید، متفاوت خواهد بود.

فاکتورهای اصلی در انتخاب کمپرسور

به طور کلی برای خرید کمپرسور باید یک ‌سری معیارهای انتخاب کمپرسور را رعایت کنید. قبل از هرچیزی توجه داشته باشید که کمپرسور مناسب باید با توجه به نوع استفاده و نیازها انتخاب شود.

برای مثال، نحوه انتخاب کمپرسور برای سردخانه با انتخاب کمپرسور چیلر متفاوت است. اما می‌توان فاکتورهایی را به عنوان پایه و اساس برای انتخاب هر کمپرسوری در نظر گرفت. در ادامه با راهنمای انتخاب کمپرسور این فاکتورها را معرفی می‌کنیم.

انتخاب بهترین کمپرسور

منبع تغذیه

منبع تغذیه جزء فاکتورهایی است که در جدول انتخاب کمپرسور در رده‌های بالا و مهم قرار می‌گیرد. به طور کلی، دو نوع دیزلی و الکتریکی منبع تغذیه برای کمپرسورهای هوا در بازار موجود است.

در صورتی که به فشار هوای زیاد و قدرت بیشتری نیاز دارید، خرید کمپرسور با منبع تغذیه دیزلی به شما پیشنهاد می‌شود. از این کمپرسور برای صنایع و کارهای سنگین استفاده می‌شود.

البته توجه داشته باشید که نوع سوخت کمپرسورهای دیزلی به صورتی است که نمی‌توان از آن در فضاهای بسته و کوچک استفاده کرد. حتما باید این نوع کمپرسور را در فضای آزاد قرار دارد.

در صورتی که فضای آزادی ندارید، توصیه می‌شود که کمپرسور با منبع تغذیه الکتریکی را خریداری کنید.


از جمله محصولات سپکا: انواع بیرینگ شامل بلبرینگ، رولبرینگ، اسلیو بیرینگ و یاتاقان


قابلیت حمل

برای انتخاب بهترین کمپرسور حتما باید به فاکتور قابلیت حمل آن توجه داشته باشید. امروزه انواع مختلفی از کمپرسورهای قابل حمل و غیرقابل حمل در بازار موجود است که می‌توانید با توجه به نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

طبیعتا در صورتی که باید کمپرسور را در طول روز به مکان‌ و فضاهای مختلفی حمل کنید، خرید کمپرسور قابل حمل گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. به همین دلیل است که گفته می‌شود باید برای نحوه انتخاب کمپرسور مناسب، به نیازهایتان توجه داشته باشید.

حجم مخزن

حجم مخزن هم فاکتور دیگری است که برای انتخاب کمپرسور مناسب باید به آن توجه داشته باشید. به طور کلی سه نوع کمپرسور با حجم مخزن‌های کوچک و بزرگ و کمپرسور بدون مخزن در بازار وجود دارد.

برای مصارف سنگین و صنعتی از کمپرسورهایی با حجم مخزن بزرگ استفاده می‌شود و برای مصارف سبک‌تر کمپرسورهایی با حجم مخزن کوچک گزینه مناسبی خواهد بود.

استانداردهای کمپرسورها

برای آشنایی با نحوه انتخاب کمپرسور مناسب حتما باید با استانداردهای این کمپرسورها هم آشنا شوید. در ادامه این استانداردهای مهم را به شما معرفی می‌کنیم.

استاندارد کمپرسور

API Standard 617, Axial and Centrifugal Compressors and Expander-compressors

API Standard 672, Packaged, Integrally Geared Centrifugal Air Compressors for Petroleum, Chemical, and Gas Industry Services

انتخاب کمپرسور چیلر

استاندارد آزمون غیرمخرب

استاندارد آزمون غیرمخرب یکی از استانداردهای مهم کمپرسورها است. این استاندارد به ما نشان می‌دهد که تا چه اندازه قطعه‌ها و عملکرد کلی کمپرسور مورد نظر در سطح مطلوبی قرار دارند.

ASME Section V, NDE / Nondestructive Examination
ASME Section VIII, Rules for Construction of Pressure Vessels, Div. 1 and 2
ASTM A388/A388M, Standard Practice for Ultrasonic Examination of Steel Forgings
ASTM A435-435M, Standard Specification for Straight-Beam Ultrasonic Examination of Steel Plates
ASTM E709, Standard Guide for Magnetic Particle Testing


معرفی بلبرینگ و بررسی مشخصات فنی آن ها در سپکا


استاندارد بالانس

به طور کلی، یک دستگاه به دلایل مختلفی ممکن است بالانس خود را از دست بدهد. استاندارد بالانس مقدار بالانس بودن کمپرسور و قطعات آن را نشان می‌دهد.

ISO 1940-1: 2003, Mechanical vibration — Balance quality requirements for rotors in a constant (rigid) state — Part 1: Specification and verification of balance tolerances
API 684-1996 (Historical Edition), Tutorial on the API Standard Paragraphs Covering Rotor Dynamics and Balance (An Introduction to Lateral Critical and Train Torsional Analysis and Rotor Balancing)

استاندارد نصب

استاندارد نصب هم مربوط به نصب ماشین‌آلات و کمپرسورها است.

API RP 686: 1996, Recommended Practice for Machinery Installation and Installation Design

استاندارد تست کمپرسور

استاندارد تست کمپرسور هم به صورت زیر است:

ASME PTC 10, Performance Test Code on Compressors and Exhausters
ISO 5389; 1st Ed.: 1992, Turbocompressors_Performance Test Code

جمع بندی

در این مقاله نحوه انتخاب کمپرسور مناسب و باکیفیت را برای شما شرح دادیم و استاندارهای آن را معرفی کردیم. شما باید قبل از خرید کمپرسور ابتدا نیازهایتان را بشناسید و در نهایت با انتخاب بهترین کمپرسور خرید مناسبی داشته باشید.

همچنین بخوانید
مدار فرمان که به آن مدار کنترل هم گفته می شود اساس هر سیستم الکتریکی محسوب می شوند. در این مقاله از سپکا انواع مدار فرمان در برق صنعتی را معرفی و بررسی کرده ایم.
الکتروموتورهای عمودی و افقی در طراحی، کارایی، استفاده و ... با هم متفاوت هستند. در این مقاله از سپکا تفاوت الکتروموتورهای افقی و عمودی را بررسی کرده ایم.
کنترل دور الکتروموتور معمولا با استفاده از درایو الکتروموتور انجام می شود. در این مقاله از سپکا به بررسی روش های تنظیم سرعت موتور الکتریکی تک فاز و ... پرداخته ایم.
عوامل مختلفی در انتخاب دیزل ژنراتور تاثیر گذار است مانند توان مصرفی، کاربرد ژنراتور و ... روش ها و نحوه انتخاب ژنراتور مناسب را در این مقاله از سپکا مطالعه کنید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha