ذغال صنعتی چیست؟

‌آیا می‌دانید با انتخاب اشتباه، ذغال الکتروموتور چه هزینه‌های به شما وارد خواهد شد؟ و با کاربردهای ذغال صنعتی موتور آشنا هستید؟ در این مطلب درباره این صحبت می‌کنیم که ذغال صنعتی چیست. همچنین با انواع ذغال گرافیتی آشنا خواهیم شد. میزان جریان عبوری و متریال ساخت ذغال فلزی، ذغال گرافیتی، ذغال رزینی و ذغال الکترولیتی را متوجه خواهید شد.

ذغال‌های برقی تاثیرگذاران پنهان هستند. با خواندن این محتوا، از 0 تا 100 با ذغال موتور الکتریکی آشنا خواهید شد.

ذغال صنعتی یکی از مهم‌ترین قطعات موتورهای الکتریکی و ژنراتورهاست. این قطعه وظیفه انتقال جریان الکتریکی از بخش ثابت به بخش چرخان را برعهده دارد. شاید ذهن شما درگیر این سوال باشد که چر از کابل یا سیم برای انتقال جریان استفاده نمی‌کنیم؟

کابل در هنگام چرخش قسمت دوار موتور (روتور) جدا خواهد شد. و بعد از یک چرخش موتور از حرکت خواهد ایستاد. به همین دلیل به قطعه‌ای نیاز داریم که علاوه بر انتقال جریان به موتور آسیب وارد نکند. گرافیت از فلز نرم‌تر است، به همین دلیل در زمان انتقال جریان به موتور آسیب وارد نمی‌کند.

ذغال گرافیتی

جنس ذغال برقی معمولا از کربن یا گرافیت است. گرافیت تنها ماده غیرفلزی است که قابلیت انتقال الکتریسته را دارد. البته در شرایط خاصی از موادی مثل مس، نقره و رزین هم استفاده می‌کنیم. ذغال الکتریکی به نام‌های کربن براش، جاروبک، برس کربنی و ذغال برقی معروف است.

جاروبک یا ذغال صنعتی به دلیل اصطکاک از بین خواهدرفت. به همین دلیل یکی از لوازم یدکی ماشین‌آلات است. بخش بعدی با انواع ذغال‌‌های کربنی آشنا خواهیم شد.

انواع ذغال صنعتی یا گرافیتی

ذغال صنعتی با متریال مختلف ساخته شده است. ذغال برقی وظیفه انتقال جریان بین کلکتور و اسلیپ رینگ و قسمت متحرک را در موتور یا ژنراتورهای مختلف برعهده دارد. از این جهت ذغال صنعتی موتور با متریال و سختی مختلف ساخته خواهد شد. دراین بخش، انواع ذغال صنعتی یا گرافیتی را بررسی می‌کنیم.

ذغال گرافیتی

در تولید این نوع از جاروبک از کربن و گرافیت خالص استفاده شده است. این نوع از زغال موتور الکتریکی تا جریان 12 آمپر در سانتی متر مربع را انتقال می‌دهد. این گروه با سختی، چگالی و مقاومت الکتریکی متفاوت تولید شده‌اند.

ذغال رزینی

ذغال رزین‌دار، از ترکیب کربن گرافیت و رزین طبیعی تولیدشده است. این ترکیب قبل از فرآیند تولید و پخت انجام خواهد شد. ذغال رزینی تا جریان 8 آمپر در سانتی متر مربع را انتقال می‌دهد. این نوع از ذغال موتور سختی و اصطحکاک پایینی دارد. همچنین به دلیل وجود یک نارسانا مقاومت الکتریکی از خود نشان می‌دهد. درصورتی که احساس بوی پارافین و روغن می‌کنید، احتمالا ذغال رزینی تقلی است.

ذغال فلزی

ذغال‌های فلزی از ترکیب فلز مس و نقره ساخته خواهدشد. این دسته از ذغال برقی بالاترین جریان عبوری و پایین‌ترین مقاومت الکتریکی را دارند. ذغال مس و نقره در ژنراتور یا موتورهای جریان بالا یا در صنایع خاص مانند پزشکی و نظامی کاربرد دارد.

ذغال مسی بالاترین جریان عبوری و پایین‌ترین مقاومت الکتریکی را دارد. ذغال الکتریکی مسی جریان 14 تا 40 آمپر در سانتی متر مربع را انتقال می‌دهد.

ذغال نقره‌ای در مصارف خاص مانند پزشکی، حفاظتی و نظامی کاربرد دارد. این ذغال فلزی برای انتقال سیگنال استفاده خواهدشد. و جریان 20 تا 25 آمپر در سانتی متر مربع را انتقال می‌دهد. انتقال سیگنال به کمک ذغال نقره‌ای بدون نویز و سروصدا در گردش بالای دستگاه اتفاق می‌افتد.

ذغال‌های فلزی با درصد مختلف فلز تولید خواهند شد. این ذغال‌ها درصد چگالی، سختی و مقاومت الکتریکی مختلفی دارند.

ذغال الکترولیتی

ذغال‌های الکترولیتی برای القای جریان یا ایجاد قوس الکتریکی کاربرد دارند. این ذغال‌ها در دونوع ذغال الکترودی و ذغال الکترولیز تولید خواهد شد. ذغال الکترودی در سیستم‌های جوشکاری القایی کاربرد دارد. بعد از ایجاد قوس الکتریکی بین قطعه و الکترود ذغالی، درز قطعه توسط ذغال الکترودی پر خواهد شد. ذغال الکترولیز برای القای مغناطیسی، یونیزاسیون محیط، صنایع آبکاری و سیستم‌های آزمایشگاهی استفاده خواهد شد.

زغال صنعتی الکتریکی

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور

ذغال گرافیتی (Graphite) در موتورهای DC و برخی از موتور‌های AC و ژنراتوها کاربرد دارد. در صورتی که این قطعه در الکتروموتورها نباشد، موتور راه‌اندازی نخواهد شد. در صنعت تولید انرژی در توربین‌های آبی و بادی کاربرد دارد. همچنین ذغال صنعتی (Carbon) در صنایع غذایی، نساجی، نظامی و تولیدسیمان کاربرد گسترده‌ای دارد

آیا می‌دانید ذغال صنعتی حتی در خودرو شما هم نقش دارد؟ در استارت، دینام و شیشه‌برقی از ذغال کربنی استفاده شده است. کاربرد‌های خانگی ذغال صنعتی به شرح زیر است.

  • موتور یخچال 
  • آبمیوه‌گیری 
  • لباسشویی 
  • سشوار
  • چرخ‌گوشت و جاروبرقی

دربخش بعدی دربارۀ اهمیت انتخاب جنس ذغال صنعتی صحبت خواهیم کرد.

اهمیت جنس ذغال صنعتی

جنس ذغال صنعتی رابطه مستقیم با انتقال جریان الکتریکی دارد. همچنین ذغال‌های صنعتی با سختی، چگالی و مقاومت الکتریکی (اهم) مختلف تولید خواهند شد. اگر در انتخاب ذغال الکتروموتور اشتباه کنیم، احتمال آسیب وجود دارد. برای مثال ذغال فلزی جریان 14 تا 40 آمپر را انتقال می‌دهد. اما زغال گرافیتی تا جریان 12 آمپر بر سانتی متر مربع را انتقال می‌دهد. اگر در دستگاهی به جای ذغال فلزی، گرافیت استفاده کنیم. دستگاه ما بهروی و راندمان ندارد.

انتخاب و اهمیت جنس ذغال رابطه‌ مستقیم با هزینه‌های تعمیرات ما دارد. انتخاب اشتباه ذغال باعث کاهش قدرت خروجی و راندمان خواهد شد. همچنین به کموتاتور، جاذغالی، میله‌های شفت و عایق داخلی آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به سوال ذغال صنعتی چیست، پاسخ داده‌ایم. انواع ذغال صنعتی یا گرافیتی را شناختیم. با کاربرد و میزان انتقال جریان، ذغال فلزی، گرافیتی، رزینی و ذغال الکترولیتی آگاهی پیدا کرده‌ایم. و راجع‌به اهمیت جنس ذغال صنعتی نکاتی را بیان کرده‌ایم. درهنگام تعویض ذغال حتما به جنس ذغال توجه کنیم. چرا که احتمال خرابی موتور وجود دارد!

آیا باز هم نکته یا سوال راجع به ذغال صنعتی الکتریکی در ذهن خود دارید؟ تجربه‌‌ای از خرید یا انتخاب نادرست ذغال الکتروموتور در ذهن خود دارید، لطفا در بخش دیدگاه سوالات و نکات خود را به ما انتقال دهید.

همچنین بخوانید
مدار فرمان که به آن مدار کنترل هم گفته می شود اساس هر سیستم الکتریکی محسوب می شوند. در این مقاله از سپکا انواع مدار فرمان در برق صنعتی را معرفی و بررسی کرده ایم.
الکتروموتورهای عمودی و افقی در طراحی، کارایی، استفاده و ... با هم متفاوت هستند. در این مقاله از سپکا تفاوت الکتروموتورهای افقی و عمودی را بررسی کرده ایم.
کنترل دور الکتروموتور معمولا با استفاده از درایو الکتروموتور انجام می شود. در این مقاله از سپکا به بررسی روش های تنظیم سرعت موتور الکتریکی تک فاز و ... پرداخته ایم.
عوامل مختلفی در انتخاب دیزل ژنراتور تاثیر گذار است مانند توان مصرفی، کاربرد ژنراتور و ... روش ها و نحوه انتخاب ژنراتور مناسب را در این مقاله از سپکا مطالعه کنید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha